Songkran Festival kommer att orsaka en betydande ökning av kreditkortsanvändningen med thailändska medborgare

THAIS förväntas öka utgifterna för sina kreditkort med upp till 8 procent när de firar Songkran-festivalen, enligt prognoser från icke-banksinstitutioner.

 

Pittaya Virapanyasakul, vice VD för kreditkort på Krungthai Card Plc (KTC), sa att de uppskattade utgifterna för kredit skulle överstiga förra årets festival och skulle ligga i linje med ökningen på 7-8 procent under första kvartalet. det här året.

En stor del av merutgifterna förväntas gå till reserelaterade utgifter, såsom bensin, restauranger och utlandsresor.

Under andra kvartalet i år förväntas kreditkortsutgifterna växa stadigt i nästan alla sektorer, sade Pittaya, vilket indikerar att kreditkortsinnehavare tenderar att köpa fler och fler produkter och tjänster online. För året väntas utgifterna för kreditkort öka med 15 procent.

Thakorn Piyapan, chef för Krungsri Consumer Group, som driver Krungsri-kreditkortet, Krungsri First Choice Visa, samt Centrals The 1-kreditkort och Tesco Lotus Visa-kreditkortet, sa att de övergripande affärsutsikterna förblir ljusa i år, vilket återspeglas av starka utgifter under året hittills.

Under det första kvartalet i år registrerade Krungsri Consumer Group Bt63.7 miljarder i utgifter genom sina kort och Bt19 miljarder i totala lån, medan dess nödlidande lånekvot var stabil på 3 procent.

Under årets Songkran-festival föredrar konsumenterna sannolikt resor eller familjeaktiviteter och dessa trender skulle peka på högre utgifter.

KTC och Krungsri Consumer Group kommer att lansera marknadsföringskampanjer, såsom för cashback-kuponger, kampanjer på restauranger och andra butiker som är populära bland turister, och rabatter eller cashback-erbjudanden för lokala och utländska utgifter som täcker shopping, restauranger och resor under festivalen.

Mer allmänt förväntar sig Kasikorn Research Center (KResearch) att inrikesresor i Thailand under första halvan av 2018 kommer att fortsätta sin boom, drivet av faktorer som "Go Local"-kampanjen och det långa Songkran-uppehållet. Thailändare åker tillbaka till sina hemstäder för att återförenas med sina familjer och fira det thailändska nyåret, samtidigt som de tar fritidsresor under sådana resor.

För Songkran i år visar turistdestinationer alltmer upp temat thailändsk kultur i linje med en trend för arvsturism som håller på att ta sig an bland thailändska semesterfirare.

KResearch uppskattar att under den sju dagar långa Songkran-festivalen – från 11-17 april – kommer turistintäkterna att nå 15.6 miljarder Bt, en ökning med 15.8 procent från samma period förra året.

Forskningshuset sa att Go Local-turismkampanjen var särskilt tydlig i det ökande antalet inhemska turister på historiska platser i Bangkok och Ayutthaya.

På grund av de positiva trenderna bedömer KResearch att Go Local-kampanjen under första halvåret 2018 skulle generera 515 miljarder Bt i turistintäkter, en ökning med 8.5 procent från år till år.

Med tillstånd av Nationen.

KÄLLANation Business
Mr. Adam Judd är delägare i TPN media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över åtta år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser vänligen skicka e-post till Pattayanewseditor@gmail.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/