Rapporten visade att dödstalet per 100,000 32.7 invånare i Thailand var 26.7, långt före Vietnam som kom tvåa med 2.8. Singapore var säkrast med XNUMX.
Siffran för Thailand ökade marginellt från 32.6 i den senaste WHO-undersökningen för tre år sedan, då landet hade den näst högsta antalet dödsfall i trafiken i världen, bara efter Libyen.
Trafikdödligheten i Libyen sjönk till 26.1 per 100,000 35.9 i den senaste undersökningen. Endast en handfull länder över hela världen klarade sig sämre än Thailand i den nya undersökningen, bland dem Liberia med 33.7 och Demokratiska republiken Kongo med XNUMX
Endast Brunei inkluderades inte bland sydostasiatiska stater som undersöktes i WHO:s Global Status Report on Road Safety, baserat på en omfattande analys av data från 2016.
Den höga dödligheten i landet gjorde att den genomsnittliga dödssiffran i vägtrafiken per 100,000 20.7 personer i Sydostasien uppgick till 19.8, något upp från dess tidigare undersökning på 2013 XNUMX.
Per region var det bara Afrika som hade fler trafikdöda per 100,000 26.6, med 9.3, enligt årets rapport. Den säkraste platsen var Europa, med 100,000 dödsfall för varje XNUMX XNUMX personer.
Undersökningen samlade in information från 175 länder.
Motorcyklister och deras passagerare stod för 74 % av alla dödsfall i trafiken i Thailand, mot bara 6 % för passagerare i bilar och lätta fordon, enligt siffror från sjukdomskontrollavdelningen. Fotgängare och cyklister stod vardera för 8 % av dödsfallen, sa WHO.
Rapporten sa att den höga vägtullarna var en konsekvens av svag ordningsmakt i Thailand mot rattfylleri, hjälmbärande för motorcyklister och förare och användning av bilbälte.
Endast 51 % av motorcykelförarna och 20 % av passagerarna bar skyddshjälm i landet, medan 58 % av bilförarna och 40 % av framsätespassagerarna spände fast sina säkerhetsbälten.
Över hela världen är vägtrafikolyckor nu den vanligaste dödsorsaken för barn och unga vuxna i åldrarna 5-29 år, sa WHO.