BANGKOK — Den japanska lågprisbutikskedjan Don Quijote inleder en våg av asiatisk expansion på fredag med lanseringen av ett shoppingkomplex i Bangkok, som syftar till att öka antalet utländska butiker till 200 från 41 nu.
Planer kräver att även öppna butiker i Hong Kong, Taiwan, Filippinerna och Malaysia, sade Koji Ohara, VD och koncernchef för kedjeoperatören Pan Pacific International Holdings, på onsdagen.
Donki Mall Thonglor, som ligger i ett exklusivt bostadsområde i Bangkok, kommer initialt att hysa 34 hyresgäster, förankrade av Pan Pacifics varumärke Don Don Donki lågprisbutiker. Ohara räknar med 2 miljarder yen (18 miljoner USD) i årlig försäljning på Thailands första Don Don Donki.
"Thailand är det mest säljbara landet i Sydostasien", sa Takao Yasuda, grundande ordförande och högsta rådgivare på Pan Pacific, på onsdagen. "Vi kommer att fortsätta utforska att öppna flera butiker här."
Det cirka 28,000 XNUMX kvadratmeter stora köpcentret kommer att drivas av ett joint venture mellan Pan Pacific, den thailändska färgtillverkaren TOA-gruppen och ett lokalt dotterbolag till en japansk parkeringsutvecklare.
Thailand representerar Pan Pacifics tredje utländska expansion efter USA och Singapore. Japan var värd för över 1 miljon thailändska turister 2018, och många av dessa människor köpte souvenirer som godis och smink i Don Quijote-butikerna, som håller öppet sent.