BANGKOK (Reuters) – Thailand har utarbetat riktlinjer för att reglera åkföretag och siktar på att legalisera tjänsterna senast i mars 2020, sade transportministeriet på fredagen.
Samåkningstjänster finns i en laglig gråzon i Thailand, där polisen rutinmässigt stoppar och bötfäller förare eftersom de inte är korrekt registrerade.
Riktlinjerna kräver att privata fordon är registrerade och utrustade med ett GPS-system, säger transportministeriet i ett uttalande. Förare kommer att behöva ett offentligt körkort.
Ride-haking företag måste verifiera identiteten på förare och driva ett 24-timmars klagomålscenter, sade ministeriet.
"Vi måste titta på vad som är möjligt inom lagen för att ge allmänheten valmöjligheter - inte öka konkurrensen med taxibilar i systemet," sa den biträdande permanenta sekreteraren Jirut Wisansitr till Reuters.
Resebokningstjänster är populära i landet med 67 miljoner för att de ibland är billigare och mindre benägna att vägra ta passagerare till sina destinationer än vanliga taxibilar, men de har irriterat traditionella taxichaufförer.
De föreslagna ändringarna kommer efter att Bhumjaithai-partiet kampanjat i årets val på ett löfte om att legalisera åktjänst. Partiet fick tillräckligt många mandat för att gå med i en koalitionsregering och fick ansvaret för transportministeriet.
Vissa företag som hyr bil har varit verksamma på Thailands oreglerade marknad i några år nu.
Singapore-baserade Grab erbjuder åk i bilar och på motorcyklar, medan dess rival Get, en enhet av Indonesiens Go-Jek, endast erbjuder motorcykelturer.
Thailändska företag har också investerat i startups med samåkning.
Källa: Reuters