Thailand är återigen inställt på att vara den näst hetaste destinationen för kinesiska resenärer, efter Japan, under nationaldagen Golden Week från 1-7 oktober, en av landets mest trafikerade reseperioder, enligt bokningsdata från Agoda.
Bangkok behåller sin position som den bästa thailändska destinationen för tredje året i rad, med Phuket och Chiang Mai som tävlar om andra och tredje plats.
Kineser älskar Thailands kustnära skönhet, med städer och öar i söder som står för sju av 10 av deras mest populära thailändska destinationer. Efter Phuket innehåller listan Koh Samui (nr 4), Pattaya (5), Krabi (6), Koh Lanta (7), Hua Hin och Cha-am (8) och Koh Lipe (9).
En av de viktigaste faktorerna som påverkar kineser att komma för att resa i Thailand är den relativt låga kostnaden. Den thailändska regeringen har förlängt perioden för gratis visum vid ankomst för kineser till slutet av april.
Under nationaldagen Golden Week ägnar många kineser åt sig olika fritidsaktiviteter, inklusive att resa utomlands.
Efter Japan och Thailand föredrar de Hong Kong, Taiwan och Filippinerna. Singapore tog sig in på topp 10-listan i år på sjunde plats, medan Malaysia har hållit på sin åttonde plats sedan 2017.
Filippinerna överträffar Sydkorea, även om Vietnam har fortsatt att sjunka från femte plats 2017 till 10:e i år.
Källa: Agoda
