Yttrande: Going Green, den nya ekonomiska strategin för ASEAN

Följande är en ledare för gästens åsikter. Deras uttalanden är deras egna och återspeglar kanske inte TPN-medias. Deras biografi och information finns under artikeln.

ASEAN Community Vision 2025 upprepar den yttersta vikten av att skydda miljön och säkerställa hållbara ekonomier i Sydostasien. Detta är i synk med FN:s 2030-agenda för hållbar utveckling, som betonar att förhindra miljöförstöring och mildra klimatförändringar.

ASEAN-länderna kan säkerställa grön och hållbar ekonomisk tillväxt genom att prioritera hållbar finansiering och hållbar infrastruktur och genom att återvinna avfall. Samtidigt som de gör en snabb ekonomisk återhämtning mitt i pandemin kan länder dra fördel av det ökande hållbarhetsfokuset genom att skapa gröna jobb.

ASEAN Sustainable Finance State of the Market 2020-rapporten som publicerades belyser att grön, social och hållbar skuldfinansiering (GSS) i Sydostasien nådde 12.1 miljarder USD 2020.

Malaysias CIMB-bank har lovat att säkerställa hållbarhet och lindra klimatförändringarna.

Under CIMB:s Sustainability Investor Day nämndes det att den malaysiska banken kommer att allokera RM30 miljarder för hållbar finansiering inom de kommande tre åren. CIMB:s hållbara finansiering inkluderar obligationer, förmögenhetsprodukter, grossist- och affärsbanker.

Som en del av sina hållbarhetsmål hoppas banken att nå nollutsläpp av växthusgaser till år 2050.

Detta är i linje med den malaysiska regeringens 12:e Malaysiaplan som nyligen tillkännagavs. Den nya malaysiska administrationen hoppas att det sydostasiatiska landet kan minska utsläppen av växthusgaser med 45 procent före 2030 och uppnå koldioxidneutralitet till 2050.

För att minska koldioxidutsläppen kommer den malaysiska administrationen att upprätta en koldioxidskatt och handel med koldioxid.

Malaysia har också börjat prioritera hållbar infrastruktur.

Malaysias premiärminister meddelade att på halvön Malaysia kommer koldrivna kraftverk att ersättas med gasdrivna kraftverk. Framtida elproduktion i Malaysia kommer från andra förnybara källor som solenergi, biogas och biomassa.

Landet kommer också att utveckla energieffektiva fordon, särskilt elfordon. Det finns planer på att installera laddkiosker för elfordon.

På samma sätt har Indonesien börjat bygga hållbar infrastruktur i hopp om att uppnå hållbarhet och utsläppsminskningsmål.

Jakarta tilldelades 2021 Sustainable Transport Award som ett erkännande för stadens ansträngningar för att bygga hållbar kollektivtrafikinfrastruktur.

Den indonesiska huvudstaden är cykelvänlig med huvudstadens administration som bygger 63 kilometer cykelbanor.

Dessutom hoppas Jakartas administration kunna omvandla 10,000 2030 allmänna bussar till elbussar, före XNUMX.

Den indonesiska regeringen har för avsikt att bygga solpaneler för mer än 1 miljard dollar på hustak över hela Indonesien.

Bruneis energiministerium utarbetade en femårsplan för att främja förnybar energi och solenergi.

Den sydostasiatiska nationen hoppas kunna uppnå 30 procent förnybar energi före 2035.

I april 2021 hade Brunei Shell Petroleum installerat en solcellsanläggning, som kommer att tillhandahålla el, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar årligen.

Brunei kommer att lagstifta Energy Efficiency Order 2021, för att uppmuntra företag och hushåll att använda energieffektiva apparater.

Kambodja arbetar för närvarande med en långvarig miljöpartner Australien för att utforska rent vätebränsle som en förnybar energikälla.

Detta är till stöd för Kambodjas strategi för bedömning och integration av förnybar energi för att generera fler gröna och hållbara energikällor och för att minska utsläppen av växthusgaser.

För att uppnå en cirkulär och hållbar ekonomi i Sydostasien måste ASEAN-länderna återvinna och återanvända materialavfall, särskilt plast.

Plastics Recycling Association of Singapore (PRAS) invigdes i augusti 2021, med målet att analysera innovativa lösningar och utöka Singapores kompetens inom återvinning och hantering av plastavfall.

PRAS president hoppas att återvinningen av plast i Singapore kommer att nå 70 procent inom det närmaste decenniet.

Singapores minister för hållbarhet och miljö kommenterade nyligen att bland lösningarna i Singapore är att ha ett returprogram för dryckesflaskor, bygga en återvinningsanläggning för PET-flaskor och förädla blandat plastavfall till byggmaterial.

Enligt FN är mode- och klädindustrin känd för att vara den näst största förorenaren internationellt. FN:s allians för hållbart mode framhåller att osålda kläder till ett värde av 500 miljarder dollar årligen slängs på soptippar.

För att lösa detta problem har modemärken i Vietnam vågat sig på hållbart och miljövänligt mode.

Uniqlo hade samlat begagnade kläder runt om i Vietnam och omvandlat dem till bärbara kläder.

Det vietnamesiska modemärket Leinné är specialiserat på hållbara och miljövänliga lyxprodukter, med hållbara material.

Tillbehörsmärket kommer också att främja miljömedvetenhet genom att genomföra miljökampanjer. Till exempel kommer dess Refinity Community-kampanj att samla in gamla kläder och omvandla dem till återanvändbara dagliga föremål.

Förutom att minska klädsvinnet försöker Vietnam också minska förpackningsavfallet.

Vietnams ministerium för naturresurser och miljö överväger att lagstifta en lag som kommer att hålla tillverkare och förpackningsimportörer i Vietnam ansvariga för att hantera förpackningsavfall.

Som en del av den ekonomiska återhämtningen mitt i pandemin kan sydostasiatiska länder utnyttja det ökande fokuset på hållbarhet genom att identifiera och skapa fler gröna jobb. Dessutom är gröna roller avgörande för att skapa hållbara och miljövänliga ekonomier.

Enligt International Labour Organization (ILO) finns det gröna roller i industrier som jordbruk, förnybar energi och byggande, som kommer att bidra till att bevara den naturliga miljön och mildra klimatrisker.

Filippinernas regering lagstiftade Green Jobs Act 2016 för att uppmuntra filippinska företag att skapa gröna jobb genom att ge incitament för företag.

Thailands avdelning för kompetensutveckling har börjat samarbeta med företag för att utveckla kompetens och kompetens inom hållbarhetssektorn och för att skapa fler gröna jobb.

Bain and Companys artikel "Southeast Asia's Green Economy: Pathway to Full Potential" publicerad i november 2020 visar att den gröna och hållbarhetsindustrin kommer att lägga till 1 biljon dollar till Sydostasiens BNP år 2030.

Dessutom kommer ASEAN-städer som Bangkok, Ho Chi Minh City och Jakarta att påverkas hårt av klimatförändringarna.

Det är ett lämpligt tillfälle för sydostasiatiska länder att ta vara på de möjligheter som hållbarhetssektorn erbjuder och uppfylla sina miljölöften, för att snabbt mildra klimatförändringarna.

Författarens namn: Ong Bo Yang

Profil: http://www.linkedin.com/in/ongboyang

Biografi

Jag är för närvarande en dubbel masterstudent, med huvudämne i Master of Science i program- och projektledning vid University of Warwick, och huvudämne i Master of Business Administration (MBA) vid Quantic School of Business and Technology.

Jag har skrivit 17 Op-Eds för 12 ASEAN-tidningar, nämligen Kambodjas The Phnom Penh Post, Malaysias Daily Express, Malaysiakini och The Sun Daily, Myanmars The Myanmar Times, Philippines's Daily Tribune, Singapores The Business Times, Thailands Bangkok Post, Chiang Rai Times, The Pattaya National News och T Pattayan News.

Sändning
Användarrecension
3.75 (4 röster)
Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/