Läsare Talkback Thailand Resultat: När turister återvänder, kommer trafiken också..hur ska Pattaya hantera Soi Buakhao-trafiken runt Tree Town på natten?

Följande är vår exklusiva veckofunktion där vi ställer en aktuell nyhetsfråga till våra läsare och sedan ger dig en vecka på dig att svara på den på våra olika kanaler, och sammanställer en mängd olika svar och åsikter att presentera för dig, våra uppskattade läsare. Här är resultaten från vår senaste fråga...

Förra veckan, vi frågade dig följande:

Läsare Talkback Thailand: När turister återvänder, kommer trafiken också..hur ska Pattaya hantera Soi Buakhao-trafiken runt Tree Town på natten?

Lite sammanhang kring denna fråga:

Sedan Test and Go lades ner den 1 maj, ser Pattaya en ökning av antalet besökare och detta förväntas öka allteftersom månaderna går. Med detta följer förstås trafik. Tree Town, runt LK Metro och på Soi Buakhao, hade blivit en höjdpunkt för barer och underhållning under pandemin, och det verkar som om det kommer att förbli så. Detta har dock lett till märkbart mer trafik på Buakhao, särskilt på natten. Hur ska myndigheterna hantera detta?

Här är vad ni, våra läsare, hade att säga när våra redaktörer valde ut några av de mest olika svaren för att lyfta fram olika synpunkter. Uppenbarligen, wJag kan inte publicera allas åsikter här så välj en mängd olika åsikter. Som alltid är åsikterna och uttalandena nedan läsarens egna och kanske inte återspeglar TPN-medias. Det har gjorts mindre ändringar endast för stavning och grammatik:

–==-=-=-=-=-=-=-

Sean-"En ökande mängd turister och gångtrafik, särskilt runt marknadsområdet Tree Town." Detta inkluderar berusade lokalbefolkning och turister som använder gatan för att gå sent på natten.
Människor struntar i trafikreglerna och parkerar sina motorcyklar på båda sidor av vägen, vilket begränsar möjligheten för trafiken att flyta.
Baht-bussar (songtaews) stannar för kunder vid ej godkända hållplatser, vilket försenar trafiken.
Brist på stoppskyltar/trafikljus vid flera större korsningar, som Soi Diana och Soi Chiayapoon, vilket orsakar backuper och förseningar.
MC-taxichaufförer har ökat i området och ställer upp i områden som ska rymma fordonstrafiken.
Matvagnar parkerade på områden som inte är avsedda för dem och saktar ner trafiken”.
Eftersom regionen har så många barer, skulle man förvänta sig att hitta berusade människor som går runt och så långt som folk bryter mot trafikreglerna genom att parkera motorcyklar på båda sidor av vägen, personligen har jag inte sett några tecken på skyltar som säger att det är olagligt att göra det.
Dessutom är matvagnar och motorcykeltaxi som ställer upp i området en naturlig sak för dessa småföretag att göra eftersom det är där de sannolikt hittar kunder så inga överraskningar där och så vitt jag vet finns det redan regler på plats som begränsar baht-bussar att stanna var som helst utom vid utsedda busshållplatser (som förresten är svåra att hitta eftersom de inte är tydligt markerade) men om polisen och lokala myndigheter vill ändra eller rätta till situationen bör de göra det olagligt för dessa människor att bedriva sin verksamhet i dessa regioner och låta parkeringstjänstemän övervaka regionen och utfärda böter på plats i enlighet med detta, vilket görs i andra länder i liknande situationer.

-=-=-=-=-==-=-=-=-=-=-

Alex B-Det finns egentligen bara 3 lösningar. Antingen 1. förbjuda all parkering (vilket är orättvist för företag, men kan övervägas efter kl. 5), 2. göra det till enkelriktat, eller 3. ge bättre parkeringsmöjligheter. Jag antar att det kan fungera att stoppa bilar och lastbilar i vissa områden efter 5. Det finns många små sois in och ut ur området så att sätta upp omvägar för att dirigera bilar och lastbilar efter vissa tider skulle kunna fungera. Detta skulle i praktiken leda till att delar av soi blir en gågata och jag är ganska säker på att det skulle avskräckas.

-=-=-==-=-=-=-=–=-=-=

Stubi-Soi Buakhao är inte problemet. Det fanns alltid där och förändrades inte. Men uppenbarligen var det ingen bra idé att bygga Tree Town och många andra barer där. Det finns inte ens trottoarer och därför måste folk gå på vägen. Utöver trafiksituationen lider människor i detta område mycket av extremt buller. Men uppenbarligen är barerna viktigare än trafikstockningar och buller.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Kyle N-Den bästa lösningen är att stänga Tree Town barer. De är bullriga, lockar till brott och prostitution och kan ersättas med ett tempel eller en familjevänlig attraktion. IMO, stäng av ALLA barer på Buakhao så kommer problemet att lösas.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Romano-Bäst vore att göra denna lilla gata till en enkelriktad gata. så att köra
endast från norr till söder. Det finns tillräckligt med andra små gator
att gå till den andra vägen och gå tillbaka. Så ett sätt inte bara under "rusningstid",
komplett dagtid och dessutom ingen parkering på ena sidan av gatan. Eller göra
rusningstiden en extra gånggata om enkelriktad gata
kommer inte att fungera.

-=-=-=-==-=-=-=-=-=-=-

Flemming R-Att göra det till en gågata, även bara på natten, skulle vara svårt. Med alla korsande vägar skulle det påverka hela området. Att göra många sidovägar och återvändsgränder. Det finns fortfarande många hotell i området.

-=–=-=-=-=-==-

Jeremy CI gillar att det inte finns ett enda nämnt att folk som åker till Treetown inte borde köra bil i första hand. Installera en DUI-kontrollpunkt i båda ändar och se hur det blir en fotgängarzon.

-=-=-=-=-=–

Max jag-

Att göra Soi Buakhow på ett sätt skulle kanske vara användbart på samma sätt som Beach Road och Second Road
Ingen parkering vid vägkanten efter 5

-=-=-=-=-=-=–=-=-=

Roger C-Ingen parkering och endast tillåtet att köra för boende så löser många andra städer det, fungerar bra

-=-=-=-=-=-=-=–=-==

Peter S-Problem är dagtid också så inga leveranser efter säg 12, endast cyklar och songthaews tillåtna. Jam orsakas av leveranser och bilar, hämtningar som stannar

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Steve D-Maybe sätter upp skyltar som låter folk veta att den andra och tredje vägen finns och leder till samma platser som Buakao. De flesta turister har ingen aning om var soisen på Buakao hamnar, så de kommer inte att vända åt något håll och istället täppa till en redan livlig gata.

-=-=-=-=-=-===-=-=-=-=

Gian R-One way my balls, jag bor på den andra vägen som är åt ena sidan och jag har sett till och med bilar gå åt andra hållet. Ingen CCTV, så så länge polisen inte ser dem kommer de att fortsätta göra det. Soi Buakaw måste bli nästa gågata, med poliser i båda ändar.

-=-==-=-=-=-=–=-=-=-

Jay J- Soi Buakhao mår bra. "Trafiken" där är för att folk vill vara i "trafiken" och se sig omkring

Att avsluta vägarbetet och minska trängseln på andra ställen borde ha mycket högre prioritet
-=-=-=-=-=-=-===-=-=-
Blake B-Det finns bra saker att säga om Soi Buakhao, men det är verkligen häpnadsväckande för mig att flera människor inte dödas där varje dag i trafikolyckor...trafiksituationen är skrämmande...
-=-=-=-=-=-=-=
Ramon C-Det självklara att göra är att göra det enkelriktad trafik och stänga barerna vid 11:XNUMX så att folk går hem och trafikproblemet kommer att lätta
-=-=-=-=-==-=-=-

Fick du inte chansen att höra av dig? Berätta för oss på våra sociala mediekanaler, i kommentarerna nedan, eller om du föredrar att din kommentar ska vara privat, maila oss på Pattayanewseditor@gmail.com. Ha en bra vecka så ses vi snart!

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/