Pressmeddelande: USAID, DNP och WildAid lanserar mediekampanj för att stoppa efterfrågan på elfenbensprodukter

Följande är ett pressmeddelande från USA:s ambassad och konsulat i Thailand. Uttalandena inom är deras egna.

Bangkok, 19 september 2022 – United States Agency for International Development (USAID), Thailands avdelning för nationalparker, vilda djur och växtskydd (DNP) och WildAid lanserade kampanjen "Only Elephants Wear Ivory Best" för att minska användningen och köpet av smycken och tillbehör gjorda av elefant elfenben bland kvinnor. Kampanjen medverkar Cindy Sirinya Bishop, en thailändsk skådespelerska och supermodell, och Master Tossaporn Sritula (Master Chang), en känd thailändsk astrologi- och feng shui-expert, som mästare på att minska efterfrågan på vilda djur.

Denna kampanj bygger på USAID Wildlife Asias "Beautiful without Ivory" 2020-kampanj som framgångsrikt nådde de som vill köpa eller använda elfenbenssmycken på grund av dess upplevda skönhet. Undersökningsresultat visade att kampanjen "Vackert utan elfenben" minskade efterfrågan och den sociala acceptansen av elfenbenskonsumtion bland potentiella thailändska konsumenter med hälften.

"Vi tyckte att det var mycket uppmuntrande att Vackert utan elfenbenskampanj var anmärkningsvärt framgångsrik för att förändra attityder hos målgrupperna på bara kort tid. Vi hoppas att 'Only Elephants Wear Ivory Best' kommer att fortsätta denna trend. Den amerikanska regeringen är fortfarande engagerad i vårt produktiva partnerskap med Thailands avdelning för nationalparker, vilda djur och växtskydd – för att få ett slut på den illegala handeln med vilda djur och skydda vår miljö och människors hälsa genom att minska efterfrågan på illegala produkter från vilda djur, säger Dr Suphasuk Pradubsuk , programutvecklingsspecialist, regionalt miljökontor, USAIDs regionala utvecklingsuppdrag för Asien.

Förutom att ta itu med den upplevda skönheten hos elfenben bland måldemografin, syftar kampanjen också till att motverka en annan viktig drivkraft för konsumtionen av elfenbensprodukter i Thailand – tron ​​att dessa produkter ger tur och leder till ett bra liv och lycka.

"Sedan 2018 har Department of National Parks, Wildlife and Plant Conservation (DNP) arbetat nära USAID och WildAid för att hjälpa till att minska efterfrågan på illegala elefantelfenbensprodukter. Att minska efterfrågan på illegala produkter från vilda djur är en av de andra strategierna för att stoppa illegal handel som är i linje med riktlinjerna i konventionen om internationell handel med utrotningshotade arter av vilda djur och växter (CITES). Vi tror verkligen att vi genom att anstränga oss för brottsbekämpning tillsammans med kampanjer för att minska efterfrågan som "Only Elephants Wear Ivory Best", kan skapa nytt värde i samhället för att stoppa användningen av vilda djurprodukter, vilket kommer att bidra väsentligt till att förebygga illegala handel med elfenben” sa Rutchada Suriyakul Na Ayutya, generaldirektör för DNP.

Kampanjens lansering innehöll en virtuell brasschatt mellan de två kampanjpåverkarna, USAID, och DNP, där de engagerade sig i ett livligt samtal om situationen för handel med vilda djur i dag och hur konsumenternas attityder och beteenden måste utvecklas så att användningen av vilda djur produkter blir helt oacceptabelt. Den virtuella lanseringen är tillgänglig för visning på WildAid Thailands och DNP:s Facebooksida.

"Cindy Bishop och Master Tossaporn uttryckte så vältaligt budskapet att elfenben bara tillhör elefanter, och de bär det bäst. WildAid har drivit kampanjer för att minska efterfrågan på elfenben i Thailand sedan 2016. Med hjälp från sådana inflytelserika röster, statliga myndigheter och mediapartners hoppas vi kunna etablera en ny samhällsnorm kring elfenben och skydd av elefanter. Tillsammans kan vi avsluta efterfrågan på elfenben, säger John Baker, Chief Program Officer, WildAid.

USAID, WildAid och DNP kommer att sprida kampanjens videor och viktiga bilder via Facebook, andra sociala mediekanaler och medieplaceringar utanför hemmet för att maximera kampanjens räckvidd och publikengagemang.

National News Writer på The Pattaya News. Nop är född och uppvuxen i Bangkok och tycker om att berätta historier om sin hemstad genom sina ord och bilder. Hennes utbildningserfarenhet i USA och hennes passion för journalistik har format hennes genuina intressen för samhälle, politik, utbildning, kultur och konst.