Exklusiv intervju med VD:n för DRVR, en ledande mobiltelematikleverantör i ASEAN

Det finns ingen bästa plats i världen i en persons liv - bara rätt plats. Men att hitta den perfekta platsen för att arbeta och leva lyckligt tillsammans är inte en promenad i parken, men David, VD:n för DRVR kunde göra det! Just nu bor han med sin fru i Pattaya och har ett nytt kontor på Skybeach Condo för utvecklingsteamet som arbetar från stranden! 

Låt oss veta mer om honom och hans verksamhet och dela hans synpunkter på Thailand. - vad gör han? Vad fick honom att bestämma sig för att bo och ha ett kontor i Pattaya? 

 

F: Hej David, berätta lite om dig själv och ditt liv i Pattaya.

 

S: Jag är David Henderson, VD och medgrundare av DRVR. Jag har bott i Thailand i 7 år med min fru Ana (rumänska). Jag föddes på Seychellerna utanför Afrikas kust. De första fem åren som jag bodde i Thailand bodde jag i Bangkok men flyttade till Pattaya 2021. Jag tröttnade på luftföroreningarna och de ständiga översvämningarna. 

F: Vänligen presentera ditt företag.

S: DRVR (Pronounced Driver) använder teknik för att göra vägarna säkrare och minska CO2-utsläppen. Vi använder sensorer på smarttelefonen för att upptäcka olyckor, uppskatta CO2-utsläpp och ge förare och förare feedback om sin körning. 

Vi säljer våra tjänster på abonnemangsbasis till andra företag. Om du känner till några företag som är intresserade av att minska CO2-utsläppen och trafikolyckor vill vi gärna prata med dem. Du kan kontakta oss via e-post info@drvr.co eller besök oss på Shop 2, Skybeach Condo.

F: Varför etablerade du dig i Thailand? 

S: Grundarna av DRVR kommer alla ursprungligen från Australien. Vi arbetade tillsammans med det ledande vägassistansföretaget i Australien, RACV. Vi bestämde oss för att hitta DRVR 2015 och beslutade att flytta företaget till Thailand. Vi valde Thailand på grund av den höga koncentrationen av bil- och motorcykeltillverkare och den relativt stora försäkringsbranschen. På den tiden hade Thailand också en betydande och växande startscen. 

F: Varför Pattaya? 

S: Vi valde Pattaya av ett antal anledningar. Det är ett bekvämt läge mindre än 90 minuter från Swampy flygplats och två timmar från Bangkok. Det är också bekvämt för den östra kusten. Vi har ett antal kunder baserade inom en kort bilresa härifrån. Pattaya erbjuder också överkomlig hyra, bra skolor och en fantastisk strandlivsstil utan föroreningar och trafik i Bangkok. 

F: Hur ser teamsamarbetet ut i företaget?

S: DRVR har för närvarande 23 anställda spridda över hela världen. Vi har ett utvecklingscenter i Wongamat Beach. Vi har personal från 15 olika länder: Australien, Thailand, Ukraina, Ryssland, Myanmar, Etiopien, Storbritannien och Hong Kong. De flesta av vår personal är mjukvaruutvecklare eller tekniska personer.  

Vi har ett ganska ungt lag men också några erfarna personer för att balansera upp saker och ting. Vi anställer, så om du är intresserad av mjukvara, telematik eller data, kontakta oss. 

 

F: Vad är ditt företags mål?

S: Vi är ett målstyrt företag. Vårt primära mål är att minska trafikolyckorna. Företaget är en vinstdrivande verksamhet och fungerar som ett litet, snabbt växande företag. 

 

F: Låt oss prata om projekt. Finns det några projekt du arbetar med nu? 

S: DRVR har ett antal projekt vi arbetar med för tillfället. Tidigare i år släppte vi en ny lösning som gör att fordonsägare kan se hur mycket CO2 deras fordon släpper ut. Vi arbetar på att utöka det för att hjälpa människor att minska sitt koldioxidavtryck genom att ändra hur de kör. Vi kommer att använda AI för att skapa en rekommendationsmotor för att visa förare hur de kan minska sin CO2. 

F: Några stora projekt du ser fram emot under 2023?

S: Vi har ett antal spännande projekt på gång. Våra intäkter har ökat markant under de senaste 12 månaderna. Vi tittar på att avsluta vår serie A-runda under det sista kvartalet i år med en japansk strategisk partner. 

 

F: Eftersom ditt företag fokuserar på säkerhet, dela dina perspektiv på trafik- och bilolyckor i Thailand.

S: Trafiksäkerhet har historiskt sett varit ett problem i Thailand med rapporter från FN som visar att Thailand rankades tvåa i världen efter Libyen för trafikdöda (2014). Den goda nyheten är att dödsfallen i trafiken har minskat något och Thailands ranking har förbättrats från 2:a sämst till 8:e sämst. Många företag har börjat använda teknik för att minska trafikolyckor, inklusive lösningar som vår Drive Safe-produkt. 

F: Om du hade befogenhet att ändra något i Thailand, vad skulle det vara och varför? 

S: Det här är en mycket politiskt laddad fråga. Vi har en företagspolicy att inte engagera oss i politiken. Vi är främst intresserade av att minska trafikolyckorna och förbättra trafiksäkerheten. Det har tagits ett antal positiva steg av regeringen, såsom införandet av obligatoriska bilbarnstolar för barn. Det finns ett koncept som kallas Cobra-effekten. Kobraeffekten är den mest direkta typen av perversa incitament, vanligtvis för att incitamentet oavsiktligt belönar människor för att göra problemet värre. Termen används för att illustrera hur felaktig stimulans inom ekonomi och politik kan orsaka oavsiktliga konsekvenser.

Det bästa exemplet på detta är det nyligen införda betydande böter och straff för farlig och vårdslös körning. Begravd inom notan "en trafikpolis som förlorar i en domstolsutmaning kommer att ställas inför disciplinära åtgärder". På så sätt kommer trafikpoliser att vara mer försiktiga med att utfärda biljetter.” Detta är ett bra exempel på Cobra-effekten. Inför hårdare straff men lägg sedan till en stinger i svansen vilket gör att de inte kommer att verkställas i de flesta fall. 

Det finns ofta krav på skärpt tillsyn och större åtgärder från polisens sida, men alla måste ta ett visst ansvar för trafiksäkerheten. Förarutbildning och coachning kan göra stor skillnad för trafiksäkerheten. I andra länder som Australien har unga förare obligatorisk körning under uppsikt. Hur eller om detta skulle fungera i Thailand får vi se. 

F: Beskriv dig själv med tre ord

A: Brinner, En uteliggareoch elastisk. Jag brinner verkligen för allt jag gör, jag kastar mig ut i att få saker gjorda. Jag har alltid varit en outlier eller outsider. Till exempel, i mina yngre dagar gick jag med i kommunistpartiet och det var efter att Berlinmuren föll! Jag har aldrig riktigt brytt mig om vad folk tyckte om mig och jag har inget intresse av att ta mig till folkmassorna. Jag ser saker lite annorlunda än de flesta. 

Ett skämt jag har hört några gånger om att göra affärer i Thailand är ungefär så här. "Hur får du en miljonaffär i Thailand?" Börja med 2 miljoner USD och arbeta dig ner!

Men allvarligt talat, att starta ett nystartat företag och ha en viss grad av framgång är svårt nog. Denna kamp är ännu hårdare i länder som Thailand. Hade jag vetat hur affärsmiljön och statliga regler var innan jag etablerade mig i Thailand skulle jag aldrig ha gjort det. Skulle det ha varit annorlunda i Malaysia eller Vietnam? Det kan jag inte säga och det är meningslöst att spekulera i det. 

De senaste 6 åren har varit en riktig kamp, ​​till exempel 2018 förlorade vi vår största kund – långt över 80 % av våra intäkter. Vi var tvungna att släppa de flesta av personalen. 

F: Hur kontaktar du ditt företag om någon är intresserad av ditt företag?

Vi säljer i första hand Business to Business. Personer som är intresserade av att använda våra produkter eller att bli partners och agenter kan kontakta oss via vår hemsida www.drvr.co – det finns nummer och e-postadresser för engelska och thailändska. 

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/