Op-Ed: Supply Chains in Sydostasien

I en snabbt föränderlig värld där globala frågor som Covid-19-pandemin, Ryssland-Ukraina-kriget och handelskriget mellan USA och Kina har stört varurörelsen, strävar företag globalt efter att stärka och diversifiera sina leveranskedjor.  

Konflikten mellan två av de största råvarutillverkarna har lett till en energi- och livsmedelskris, med skyhöga energipriser och matbrist.

Sydostasien har vuxit fram som ett attraktivt nav för globala företag att förändra sin produktionskapacitet. Detta beror främst på de lägre arbetskostnaderna och att ha en av de snabbast växande konsument- och detaljhandelsmarknaderna globalt.

I arbetsintensiva industrier har det till exempel skett rörelser i leveranskedjorna från Kina till ASEAN-länderna.

ASEAN förväntas framstå som den fjärde största ekonomin före nästa decennium.

Det är också anmärkningsvärt att handeln i Sydostasien nu är 30 procent högre än nivåerna före pandemin. Utan tvekan har leveranskedjor i Sydostasien visat sig vara motståndskraftiga och diversifierade.

Framtiden för handeln i Sydostasien kommer att vara starkt beroende av relationerna mellan dess europeiska och asiatiska partner. ASEAN-länderna har också beslutat att investera i sina handelshamnar och utnyttja digitaliseringen för att öka sina konkurrensfördelar.

Hållbarhet är också ett nyckeltema för sydostasiatiska länder eftersom de försöker minska koldioxidutsläppen genom att bygga elfordonsförsörjningskedjor.

I december 2022 kommer ledare från både ASEAN och Europeiska unionen att delta i ett toppmöte för att diskutera frågor om handel och leveranskedja. Båda blocken tror att de kan samarbeta närmare inom handeln och spela en central roll i varandras leveranskedjor.

Enligt FN är ASEAN en av EU:s största handelspartner, efter att ha handlat varor och tjänster för 250 miljarder dollar 2021.

Europeiska unionen har undertecknat frihandelsavtal med ASEAN-länderna Vietnam och Singapore. Blocket driver fortfarande handelsavtal med andra sydostasiatiska länder och hoppas så småningom kunna sluta ett frihandelsavtal med hela ASEAN-blocket.

Det regionala omfattande ekonomiska partnerskapsavtalet undertecknades i november 2020 av alla ASEAN-länder och 5 asiatiska länder, nämligen Australien, Kina, Japan, Nya Zeeland och Sydkorea.

Länderna i avtalet kommer att kombinera och dela med sig av sin expertis inom jordbruk, tillverkning och teknik. De kommer också att dra nytta av finansieringen av Chinese Belt and Road Initiative och dra nytta av dess kommunikations-, energi- och transportfaciliteter.

Avtalet trädde i kraft i januari 2022 och omfattar cirka en tredjedel av världens befolkning. Brookings Institution tror att ASEAN kommer att tjäna 19 miljarder dollar årligen på handelsavtalet och lägga till 500 miljarder dollar till global handel i slutet av detta decennium.

Kinas nyutvecklade land-havskorridor kommer att binda samman Kina och Sydostasien.

Denna handelsväg har underlättat transporten av 216,000 30 standardcontainrar, vilket gör att handeln med varor via korridoren kan öka med 6 procent under de första 2022 månaderna av XNUMX.

Land-Sea Corridor kommer att främja ett större handelssamarbete mellan Kina och Sydostasien.

Denna handelspassage kommer att utnyttja komparativa fördelar och skapa bekvämlighet, vilket sparar dyrbar tid och kostnader. Mer påtagligt är att korridoren kommer att anslutas till 319 portar internationellt.

När sjöfartssektorn blomstrar med rekordstora fraktvolymer, försöker sydostasiatiska länder att utveckla sin hamninfrastruktur.

Singapores Tuas Mega Port lanserades nyligen och kommer att bli den största helautomatiserade hamnen internationellt. Denna infrastruktur på 20 miljarder dollar bekräftar Singapores rykte som ett internationellt handelsnav.

Genom att dra fördel av digital transformation kommer hamnen att utnyttja artificiell intelligens och maskininlärning för att analysera komplex information och påskynda sjöfarten.

Till exempel kommer containrar att transporteras runt i hamnen i förarlösa fordon.

Singapore har också utnyttjat andra digitala lösningar för att optimera leveranskedjorna.

Singapores kommunikations- och informationsminister Josephine Teo lanserade SGTraDex i juni 2022, en gemensam digital plattform som möjliggör sömlöst utbyte av data. Detta kommer att leda till en betydande ökning av effektivitet och synlighet.

På samma sätt har Vietnam lanserat en ny masterplan för att utveckla sina hamnar.

Hamnarna är viktiga drivkrafter för Vietnams ekonomi, med tanke på att landet hanterar 90 procent av landets import och export. För närvarande har Vietnam 25 internationella sjöfartsrutter och har lockat internationella hamnoperatörer att investera i och utveckla Vietnams hamninfrastruktur.

Den nya översiktsplanen hoppas kunna minska trängseln och öka konkurrenskraften och effektiviteten hos dess hamninfrastruktur. Detta samtidigt som man utnyttjar vetenskap och teknik och omfamnar modernisering och industrialisering.

Som en prioritet kommer den vietnamesiska regeringen att fokusera på att förbättra hamninfrastrukturen för Mekongdeltatregionen.

För att möta klimatförändringar och hållbarhetsmål genom att minska koldioxidutsläppen i ekonomin har ASEAN-länderna börjat utveckla elbilsförsörjningskedjor.

Indonesien och Thailand är attraktiva platser för att bygga biltillverkningsfabriker, med statliga incitament, en kunnig arbetskraft och rätt teknisk infrastruktur.

Den förstnämnda har de största nickelreserverna globalt, som är råvaror som behövs för att tillverka elfordonsbatterier. Indonesiens regering har samarbetat med LG Energy Solution och Hyundai Motor Manufacturing för att utveckla en fabrik för tillverkning av elbilsbatterier.

Thailand är en föregångare inom produktion av elfordon, med rätt ekosystem och infrastruktur på plats.

Thailand hoppas kunna bygga 12,000 30 laddstationer för elfordon, och det förutspås att produktionen av elfordon kommer att utgöra XNUMX procent av Thailands totala bilproduktion i slutet av detta decennium.

Hyundai etablerar en forsknings- och utvecklingsanläggning i Singapore för att utforska smarta och hållbara billösningar och utveckla modern och invecklad teknik.

När Sydostasien återhämtar sig från pandemin kommer att utnyttja både digitalisering och hållbarhet vara avgörande för ekonomisk utveckling och handel.

Författarens namn: Ong Bo Yang

Biografi

Jag är för närvarande en masterstudent, med huvudämne i Master of Science i program- och projektledning vid University of Warwick.

Jag har skrivit 20 Op-Eds för 12 ASEAN-tidningar, inklusive Kambodjas The Phnom Penh Post, Filippinernas Daily Tribune, Singapores The Business Times, Thailands Bangkok Post och Vietnams VNExpress.

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/