Thailands vecka i översyn: Prayut förblir Thailands premiärminister, Thailand öppnar helt för internationella turister och mer

Här är en titt på toppen NATIONELL berättelser, valda av vårt Pattaya News/TPN-landslag, från förra veckan, 26 september till 2 oktober, med några kommentarer. De är inte på någon speciell nivå av betydelse utan är listade i ordning efter publiceringsdatum.

1. Thai Royal Gazette tillkännager legalisering av abort för kvinnor under 12-20 veckors graviditet

Enligt Folkhälsomyndighetens tillkännagivande i Royal Gazette kommer Thailand att tillåta kvinnor som är över 12 veckor men under 20 veckor gravida att söka en laglig abort utan att utsättas för ett brott under samråd med folkhälsogodkända utövare. Förfarandena syftar till att hjälpa gravida kvinnor utan kritik och kommer att träda i kraft i hela landet i slutet av denna månad.

Thai Royal Gazette tillkännager legalisering av abort för kvinnor 12-20 gravida veckor

2. Prayuts mandatperiod som premiärminister överstiger inte 8-årsgränsen ännu, fastställer den thailändska författningsdomstolen på fredag

Resultatet är kanske inte förvånande för många thailändare efter att konstitutionsdomstolen i fredags beslutade att general Prayut Chan-O'Cha ännu inte har överskridit sin åttaårsperiod som Thailands premiärminister. Domen är baserad på den nuvarande konstitutionen från 2017 som slog fast att hans mandatperiod som premiärminister hade börjat den 6 april 2017, eller när konstitutionen trädde i kraft, exklusive den tid då han tog makten och tjänstgjorde som premiärminister i en militär. kupp 2014. Eftersom nöddekretet redan är återkallat, förväntas fler prodemokratiska demonstrationer från olika grupper återsamlas denna månad för att protestera mot domstolens beslut och avsätta premiärministern.

Prayuts mandatperiod som premiärminister överstiger inte 8-årsgränsen ännu, fastställer den thailändska författningsdomstolen på fredag

3. Thailand öppnar helt igen från 1 oktober 2022

Bortsett från slutet av nöddekretet och upplösningen av Covid-19-centret, kommer ankomstprocedurerna inte längre att kräva att bevis på vaccination eller ATK-testresultat, officiellt från och med lördagen den 1 oktober. Internationella turister är också välkomna att stanna längre med den beviljade förlängningen av viseringsbefrielsen. Detta för att nå Thailands turistmyndighets (TAT) mål att attrahera mer än 10 miljoner utländska turister vid årets slut för att hjälpa till att stimulera den inhemska ekonomin och återuppliva turismen.

Thailand öppnar helt igen från 1 oktober 2022

Och det var allt för den här veckan. Tack som alltid för att du läste Pattaya News/TPN News!

Psst...vill du se mer? Kolla in vår TikTok här

Prenumerera
Nej Meechukhun
National News Writer på The Pattaya News från september 2020 till oktober 2022. Nop är född och uppvuxen i Bangkok och tycker om att berätta historier om sin hemstad genom sina ord och bilder. Hennes utbildningserfarenhet i USA och hennes passion för journalistik har format hennes genuina intressen för samhälle, politik, utbildning, kultur och konst.