Pattaya och Chiang Mais tjänstemän träffas för att diskutera turism över provinserna

Pattaya —

Tjänstemän från provinserna Pattaya och Chiang Mai träffades den 27 januari för att diskutera sätt att förbättra turismen över provinserna via en kampanj som heter "Chonburi Travel Roadshow to Chiang Mai." I mötet deltog representanter från båda provinsernas turistråd, samt lokala företagare och myndighetspersoner.

Mötet, som ägde rum i Chiang Mai, syftade till att identifiera förbättringsområden mellan de två provinserna och möjligheten till turism över provinserna. Myndigheterna diskuterade sätt att locka fler besökare från Chiang Mai, en bergig provins, till Pattaya, en badortsstad, och hur man skapar en sömlös reseupplevelse för dem som besöker båda destinationerna.

Myndigheterna diskuterade också potentialen för samarbete mellan lokala företag och turistoperatörer, vilket inkluderade transportalternativ mellan de två provinserna, för att göra det lättare för turister att resa mellan de två destinationerna.

Suladda Srutilawan, chef för Thailands turistmyndighet (TAT) Chiang Mai, uppgav att Chiang Mais ekonomi expanderade med 3.2 % och skulle kunna generera en intäkt på 221.48 miljarder baht för landet när det gäller inhemsk turism.

"Enligt TAT-studien föredrar 42.43 % av invånarna i Chiang Mai att resa över provinserna, med de mest populära destinationerna Bangkok och Chonburi," sade Sulada, "av detta kan vi se att en havsrelaterad destination fortfarande är en populär plats .”

Inhemsk turism i allmänhet i Thailand har blivit en större prioritet sedan Covid-19-pandemin. Under pandemin när gränserna i stort sett stängdes tvingades utländska turismberoende områden som Phuket och Pattaya att förlita sig på inhemsk turism för att upprätthålla den lokala ekonomin.

Som ett resultat ledde detta till ett ökande antal evenemang och festivaler i Pattaya, Phuket, Chiang Mai och Hua Hin med fokus på att driva inrikesresor. Denna strategi är inställd på att fortsätta för framtiden enligt turistmyndigheten i Thailand samtidigt som den motverkas av återvändande internationell turism.

Många företag som ett resultat av utländska turismorienterade enklaver justerade sin affärsstrategi för att tillhandahålla fler produkter och tjänster som tilltalar thailändska turister jämfört med bara utländska turister. Detta inkluderar saker som Instagramvänliga platser och design, utökade menyer med thailändsk mat, thailändsk musik och underhållning med mera.
-=-=-=-=-=-=-=-=-===-=-=-=–=–=–=–==-

Gå med i diskussionen i vår Facebookgrupp https://www.facebook.com/groups/438849630140035/eller i kommentarerna nedan.

Prenumerera
Sikta Tanakorn
Den lokala nyhetsöversättaren på The Pattaya News. Aim är en tjugofyraåring som för närvarande bor i Bangkok. Intresserad av engelsk översättning, berättande och entreprenörskap, tror han att hårt arbetande är en oumbärlig del av varje framgång i den här världen.