Op-Ed: Turism i Thailand

FOTO: Prachachat

Bangkok – Nya nyheter om Kinas återöppning av sina gränser skulle vara musik i öronen för Thailands turistindustri. 

Före pandemin kom en betydande del av utländska turister från Kina. Enligt CNN var mer än 2019 % av Thailands utländska turister 25 från Kina.

Under pandemin, när den kinesiska regeringen låste nationens gränser, var det praktiskt taget inga kinesiska turister som besökte Thailand.

Vikten av kinesiska turister underströks när regeringsministrar och tjänstemän åkte till Suvarnabhumi flygplats för att välkomna den första gruppen kinesiska turister sedan Kinas återöppning av sina gränser.

Thailands finansminister förutspår att Thailands ekonomi kommer att öka med 3.8 % 2023.

Ostridigt skulle Thailands ekonomiska återhämtning vara beroende av turism.

För att turistnäringen ska blomstra är det ytterst viktigt att anställa fler turistarbetare, bygga anläggningar i världsklass och säkerställa turisternas säkerhet.

Det är också anmärkningsvärt att Thailands turistindustri har vunnit välrenommerade utmärkelser som ett erkännande av sina turismstandarder.

Förutom att besöka Thailand för att se dess vackra tempel och stränder, och njuta av dess kultur och mat, växer medicinsk turism i popularitet.

Andra nationers turismrelaterade byråer och organisationer har också samarbetat med Thailand för att öka turismen i båda länderna.

Under pandemin lämnade arbetare resebranschen på grund av brist på jobb och oro för branschen.

Nu när resebranschen återhämtar sig finns det brist på arbetskraft, och många drar sig för att återvända till branschen. Den thailändska finansministern menar att bristen på arbetskraft är ett problem för landets ekonomi.

Hotell och reserelaterade företag anställer mer personal, särskilt kinesisktalande arbetare.

Till exempel anställde CM Paradise Tour nyligen fler kinesiska förare och guider för att föra turister runt i Chiang Mais berömda Doi Suthep-tempel och naturplatser.

Suvarnabhumi Airport har förbättrat faciliteterna genom att operativa fler incheckningsdiskar, öppna anläggningar för avlämning av bagage tidigare, visa fler kinesiska skyltar och anställa mer immigrationspersonal.

Det fanns också språktolkar anlitade för den kinesiska nyårsperioden.

Thailand kommer att bygga en flygstad på 290 miljarder baht och förvandla flygplatsen U-Tapao till en moderniserad internationell flygplats, som kommer att ansluta till flygplatserna Suvarnabhumi och Don Mueang.

Den östra ekonomiska korridorkommitténs generalsekreterare tror att U-Tapao flygplats kommer att locka minst 3 miljoner turister årligen, vilket bidrar med 75 miljarder till 100 miljarder baht till ekonomin årligen.

Flygstaden kommer också att omfatta ett underhålls- och reparationscenter för flygplan, logistisk infrastruktur och turistanläggningar.

När turismbesöken ökade bad den thailändska premiärministern säkerhetsbyråer att stärka säkerhetsåtgärderna.

För att locka turister är det av yttersta vikt att trygga turisternas säkerhet.

Vid Asia Responsible Enterprise Awards 2022 tilldelades Thailands turistmyndighet ett utmärkelse för social empowerment. Priset delas ut som ett erkännande för insatser för hållbarhet och företagens sociala ansvar.

Under pandemin skötte Thailands turistmyndighet Phuket Sandbox, en återöppningsmodell som hjälpte till att locka turister, samtidigt som hälsokraven uppfylldes.

Med framgången med Phuket Sandbox hoppas man att Thailand ska utvecklas ytterligare som ett globalt medicinskt nav.

Förutom Asia Responsible Enterprise Awards 2022 vann Thailand också vid den 14:e årliga Agoda Gold Circle Awards (GCA).

Thailand hamnade på första plats eftersom det har flest antal hotell som får GCA-utmärkelser. Utmärkelser delas ut baserat på pris, service och värde som erbjuds.

Den thailändska premiärministern upprepade också att att vinna topplaceringen är ett bevis på att Thailands turistindustri har hög anpassningsförmåga och tillhandahåller tjänster i världsklass.

Bangkok Dusit Medical Services (BDMS) tror att medicinsk turism i Thailand kommer att blomstra med större statligt stöd och allmänhetens medvetenhet om hälso- och sjukvård.

BDMS VD upprepade vid Bloomberg Business Summit att Thailand har rätt affärsmiljö för att utveckla sin medicinska turismsektor.

Nyligen godkände Thailands regering ett ettårigt visumsystem för att tillåta utlänningar att njuta av dess medicinska faciliteter.

Dessutom hoppas Thailand vara värd för Phuket Expo 2028, där Phuket kommer att förvandlas till ett medicinskt nav, med förstklassiga medicinska faciliteter.

Nyligen har Korea Tourism Organisation och Thailands turistmyndighet båda skrivit ett samförståndsavtal för att främja ett större samarbete inom turism.

Före pandemin var Sydkorea Thailands fjärde största turistmarknad.

Kampanjen "2023-2024 Korea-Thailand ömsesidiga besöksår" syftar till att förbättra det ömsesidiga resandet via reklamkampanjer, expansion av flygresor och utnyttjande av teknik.

Till exempel undertecknade Thailands turistmyndighet och Korean Air ett samarbetsavtal för att påbörja fler flygrutter till thailändska städer och provinser.

Det uppskattas att det kommer att vara minst 1.1 miljoner sydkoreaner som reser till Thailand i år.

I december 2022 invigdes ett direktflyg med Air Canada mellan Vancouver och Bangkok.

Detta är den enda non-stop-resan mellan Nordamerika och Thailand. Flyget från Vancouver till Bangkok tar cirka 16 timmar.

Förutom Chiang Mai, Phuket och Bangkok besöker turister också platser som Koh Samui och Krabi.

En stor grupp turister ses besöka The Wharf Samui, en av Koh Samuis mest framstående gatumarknader. Marknaden erbjuder thailändska produkter och mat som Somtam och Pad Thai.

Efter att Covid-restriktioner hävdes återvänder nu turister tillbaka till öarna i Krabi.

Det finns populära turistattraktioner som Emerald Pool, Phi Phi-öarna och Koh Lanta som turister kan njuta av, med aktiviteter som snorkling, dykning och kajakpaddling.

Bank of Thailand förväntar sig cirka 25.5 miljoner utländska turistbesök i år.

Detta är ett betydande hopp från förra årets 11.15 miljoner utländska turistbesök.

Enligt Reuters har återhämtningen av turistsektorn gjort det möjligt för baht att appreciera cirka 5.4 % mot dollarn.

-=-=–=-=-=-=-=–=-=-=-=-=-=

Författarens namn: Ong Bo Yang

Biografi

Jag är för närvarande en masterstudent, med huvudämne i Master of Science i program- och projektledning vid University of Warwick.

Jag har skrivit 23 Op-Eds för 14 ASEAN News Media, inklusive Kambodjas The Phnom Penh Post, Filippinernas Daily Tribune, Singapores The Business Times, Thailands Bangkok Post och Vietnams VNExpress.

Du kan se mina publicerade artiklar via denna länk:

https://linktr.ee/aseanwriter

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/