Thailändsk mat nu fjärde mest populära utländska köket i Kina

Thailändsk mat har listats som det fjärde mest populära utländska köket i Kina, efter västerländsk, japansk och koreansk mat. Antalet kinesiska turister som besöker Thailand har också fortsatt att öka, sedan Kina helt öppnade landet i början av 2023 för att tillåta internationella resor.

Vice generalsekreterare till premiärministern och tillförordnad regeringstalesperson Anucha Burapachaisri citerade en rapport i Dianping, en av de ledande plattformarna för livsstilstjänster i Kina, som konstaterade att antalet thailändska restauranger i Peking har tredubblats under de senaste tre åren. Restaurangerna serverar många sorters thaimat, allt från den kungliga thailändska köksstilen till gatumat, speciellt Tom Yam Kung (kryddig räksoppa).

Herr Anucha sa att populariteten för thailändsk mat i Kina återspeglar framgången med att främja landets kulinariska kultur, som skapar mer ekonomiskt värde, som svar på policyn om "Thai Kitchen to the World." Han sa att kineser är mer intresserade av att konsumera thailändsk mat på restauranger, och många av dem lagar även thaimat hemma, eftersom råvaror för att laga thaimat nu finns tillgängliga i många områden i Kina.

Den thailändska SELECT-logotypen för utlandsbaserade thailändska restauranger bidrar också till att öka förtroendet hos kinesiska konsumenter. Thai SELECT är ett certifieringsmärke som tilldelats av Thailands handelsministerium för att garantera den autentiska thailändska smaken av thailändska matprodukter och thailändska restauranger i Thailand och utomlands. Symbolen ges till restauranger som serverar äkta thailändsk mat med en smak av förstklassig kvalitet, raffinerad dekoration och utmärkt service.

Premiärminister general Prayut Chan-o-cha tror att thailändsk mat, som är en del av Thailands "mjuka makt", kommer att göra thailändsk kultur mer känd internationellt, särskilt i Kina, som är en av Thailands största marknader. Thailand har blivit en stor producent och exportör av livsmedelsingredienser, och regeringen har fortsatt att utöka marknadsföringsmöjligheter för thailändska entreprenörer och restaurangföretagare i landet och utomlands.

Anucha sa också att Thailand från 1 januari till 18 maj 2023 välkomnade mer än en miljon kinesiska turister. Thailands turistmyndighet räknar med att fem miljoner kinesiska turister kommer att besöka Thailand 2023, vilket kommer att ta in 446 miljarder baht.

Aeronautical Radio of Thailand, Ltd., uppskattar att Thailand under räkenskapsåret 2023 (oktober 2022 – september 2023) kommer att välkomna cirka 46,175 XNUMX flyg från Kina, vilket kommer att spela en viktig roll för att stimulera den thailändska ekonomin och få till stånd en återhämtning av den thailändska flygindustrin.

Följande är ett pressmeddelande från Thai Government PR.

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/