Thailand -
Finansiella institutioner i Thailand har börjat kräva ansiktsigenkänning för kunder som genomför värdefulla transaktioner. Flytten, som syftar till att minska bedrägliga aktiviteter och bedrägerier, förväntas ge extra säkerhet för kunderna.
Biträdande regeringstalesperson Traisuree Taisaranakul meddelade att alla kommersiella och statliga banker kommer att implementera denna nya säkerhetsåtgärd. Från och med juli kommer kunder som gör transaktioner på 50,000 200,000 baht eller mer via mobilbank, eller vars transaktioner överstiger en daglig gräns på XNUMX XNUMX baht, att behöva verifiera sina identiteter via ansiktsigenkänningssystem.
Traisuree förklarade att denna åtgärd är en del av bredare initiativ mot cyberbrottslighet som leds av Bank of Thailand (BOT) och andra relevanta myndigheter.
Kommersiella banker har redan vidtagit åtgärder för att bekämpa bedrägerier online, inklusive att inte längre skicka textmeddelanden som innehåller webblänkar till sina kunder. Mobilbankanvändare kan verifiera sin biometriska registreringsstatus via bankappar.
De som ännu inte har registrerat sig kan behöva kontakta sin bank för en ansiktsskanning för att följa den nya förordningen.
Det föregående är ett pressmeddelande från den thailändska regeringen.