Thailands nya regering slår till mot callcenterbedrägerier

Ministeriet för digital ekonomi och samhälle intensifierar sina insatser mot callcenterbedrägerier mitt i allt fler rapporter om sådana aktiviteter.

Minister för digital ekonomi och samhälle Prasert Jantararuangtong tillkännagav nyligen regeringens intensifierade ansträngningar för att bekämpa det växande problemet med callcenterbedrägerier i Thailand.

Ministeriet har redan inrättat ett teknikbrottsförebyggande center, men planerar att inrätta en specialiserad arbetsgrupp som riktar in sig på kriminell verksamhet online.

I samarbete med banker, finansinstitut och andra relevanta myndigheter kommer ministeriet också att samordna med utländska myndigheter, eftersom många bluff-callcenter verkar från grannländerna. Lagändringar av bedrägerilagar kan också vara på gång.

Dessa åtgärder kommer att vidtas omedelbart efter regeringens politiska tillkännagivande.

Denna artikel publicerades ursprungligen på den thailändska regeringens PR-avdelning.

Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/