Nationell-
Den 9 maj 2024 avslöjade Wittaya Maneenet, talesmannen för handelsministeriet, offentligt resplanen för Mr. Phumtham Wechayachai, vice premiärminister och handelsminister för att främja thailändsk mjuk makt i Tokyo, Japan.
Enligt handelsministeriets talesman skulle Phumtham och relevanta myndigheter officiellt besöka Japan för att marknadsföra thailändsk mjuk kraft och produkter på den japanska marknaden, inklusive Rakuten, Muji och KALDI. Den thailändska regeringen sökte thailändska små och medelstora företag att expandera sina verksamheter utomlands.
Resplanen var planerad från den 11:e till 12:e maj för det 24:e Thai Festival Tokyo-evenemanget i Tokyo. Thailändska produkter och livsmedel skulle presenteras som en thailändsk identitet vid evenemanget. Dessutom ansågs den thailändska berömda serien Y också allmänt vara ett populärt tv-drama och en av Thailands mjuka krafters.
Dessutom skulle Phumtham träffa Mr. Kazunori Takeda, vicepresident för Rakuten Company, en välkänd online shoppingplattform i Japan, och underteckna ett MOU för att främja internationell handel med thailändska produkter, enligt handelsministeriets talesman.
A diskussioner med Muji- och KALDI-representanter skulle också hållas för att marknadsföra thailändska produkter och livsmedel på den japanska marknaden, särskilt thailändska bananer som skulle exporteras och säljas på japanska stormarknader enligt proaktiv marknadsföringspolicy av Phumtham, anmärkte handelsministeriets talesman.