Nationell-
Den 13 maj 2024 avslöjade Yon Phoksap, verkställande direktör för Central Retail Corporation PLC, operativt resultat för Central Retail Corporation (CRC) under kvartal 1/2024, 1 januari till 31 mars, jämfört med samma period förra året.
CRC hade en nettovinst på 2.1 miljarder baht eller 0.1 % högre än förra året och de totala intäkterna var 67.2 miljarder baht eller 6.4 % högre än förra året. De totala försäljningsintäkterna var 60.3 miljarder baht eller 6.4 % högre än förra året då CRC kompletterade sina nya varumärkesprodukter för att möta kundernas efterfrågan, utökade och renoverade nya filialer och fick stöd från regeringens policy "Easy E-Receipt".
Dessutom hade CRC ytterligare inkomstkällor från uthyrningstjänster och varuhus som gav fler kunder.
De totala försäljningsintäkterna kan delas in i tre sektioner, inklusive mode, hardline och mat.
Modeavdelningen skulle kunna generera 16 miljarder baht eller 2 % högre än förra året från inhemsk försäljning och Italien. CRC fick anhängare från kända mode- och livsstilsvarumärken som möter kundernas krav. Dessutom etablerade CRC ytterligare två filialer i Nakhon Sawan och Nakhon Pathom.
Den hårda sektionen inklusive hus- och kontorsvaror kan generera 19.4 miljarder baht eller 4.1 % högre än förra året i Thailand. Intäkterna från Vietnam minskade dock eftersom kunderna var vaksamma på att spendera pengar enligt landets nuvarande ekonomi.
Matsektionen kan generera 24.5 miljarder baht eller 7% högre än förra året. Under det första kvartalet etablerade CRC sina tre butikskedjor, Tops Supermarket, i Bangkok, Nakhon Sawan och Nakhon Pathom.
Det framgångsrika företagets operativa resultat kom från starka affärsstrategier från CRC under konceptet Leading Excellence och Advancing Sustainability. Dessutom skulle CRC gå vidare för att ge den bästa upplevelsen till kunder och intressenter i Thailand, Vietnam och Italien, enligt CRC:s verkställande direktör.