Thailand är nu världens ledande inom mobilbankanvändare när Thailand 4.0 road fortsätter

Enligt en färsk rapport uppmärksammades Thailand för att vara världens ledande inom mobilbankanvändare. Regionen var tvåa för ägande av kryptovaluta, och tredje inom mobil handel, enligt Global Digital Report 2019. Rapporten genomfördes av en stor plattform för hantering av sociala medier och en global byrå.

Global Digital Report 2019 fann att det finns 49 miljoner mobilanvändare av sociala medier i Thailand, eller 71 % penetration av mobilanvändare, och 51 miljoner aktiva internetanvändare av sociala medier.

Det finns 92 miljoner mobilabonnenter, 133 % penetration och 55 miljoner aktiva mobila internetanvändare.

Rapporten placerade Thailand i topp i den globala rankingen av internetbanktjänster, 74 % av befolkningen, följt av Sverige (71 %) och Turkiet (68 %). Det globala genomsnittet var 41 %.

Thailand rankades tvåa med 9.9 % av internetanvändarna som äger kryptovaluta, bakom endast Sydafrika med 10.7 %, medan Indonesien var tredje med 9.5 %. Det globala genomsnittet var 5.5 %.
När det gäller mobilhandel hamnade Thailand på tredje plats med 71 % av internetanvändarna som köper något online via sin mobiltelefon, bakom endast Indonesien (76 %) och Kina (74 %). Det globala genomsnittet var 55 %.

Thailand rankades femma i e-handel med 80 % av internetanvändarna som köpte något online via vilken enhet som helst, följt av Indonesien (86 %), Kina (82 %), Tyskland (81 %), Storbritannien (81 %) och världen över (75 %).

När det gäller e-handels genomsnittliga utgifter per användare (ARPU), rapporterade Thailand en knapp 100 USD, jämfört med ett globalt genomsnitt 634 USD.

Thailand rankade femte användare med en mobil plånbok, med 41 %, efter Sydkorea (55 %), Danmark (53 %), Kenya (49 %) och Kina (48 %). Det globala genomsnittet är 37 %.

För tid tillbringad på sociala medier per dag rankades Thailand på åttonde plats på 3.11 timmar, med de tre bästa Filippinerna (4.12), Brasilien (3.34) och Colombia (3.31), medan det globala genomsnittet är 2.16 timmar.

Thailand var åttonde i penetration av sociala medier, med 74 %, efter Förenade Arabemiraten (99 %), Taiwan (89 %) och Sydkorea (85 %), medan det globala genomsnittet är 45 %.

Den globala undersökningen baserad på användare i åldern 16-64 under andra och tredje kvartalet visade att de fem mest aktiva sociala medierna och messenger-plattformarna för internetanvändare är världens största sociala medieplattform (93 %), följt av världens största plattform för videodelning (91 %).

Landets genomsnittliga dagliga tid på internet via vilken enhet som helst är 9.11 timmar, med 3.44 timmar på att titta på TV (sändning, streaming och video-on-demand) och 1.30 timmar på att lyssna på streamad musik.

Resultaten av denna rapport är i linje med resultaten från ministeriet för digital ekonomi och samhälle (DE).

Tidigare i år rapporterade OpenGov Asia att DE hade avslöjat att thailändsk e-handel växte mest i ASEAN med förändringar i konsumentbeteende under 2018, och uppskattade att värdet skulle skjuta upp till 3.2 biljoner baht.

Antalet internetanvändare i Thailand har vuxit fyra gånger under det senaste decenniet. Dessutom har många thailändska-internationella plattformar vuxit för att stödja antalet onlineshoppare, tillsammans med ökat förtroende för e-betalning och snabbare logistik- och leveranstjänster.
Trender visar att tillväxten kommer att fortsätta med ankomsten av 5G, vilket skapar nya innovationer som kommer att höja livskvaliteten för konsumenterna.

Denna trend är lovande för regionens Thailand 4.0-mål, en del av regeringens pågående digitala transformationssatsningar som lockar sökande från hela världen.
Det första av Thailand 4.0:s mål är att säkerställa ekonomiskt välstånd.

Med detta mål har regeringen som mål att skapa en värdebaserad ekonomi som drivs av innovation, teknik och kreativitet. Modellen syftar till att öka utgifterna för forskning och utveckling till 4 % av BNP, öka den ekonomiska tillväxten till full kapacitet på 5-6 % inom 5 år och öka nationalinkomsten per capita från 5,470 2014 USD 15,000 till 2032 XNUMX USD XNUMX.

Resultaten av den tidigare nämnda rapporten visar att Thailand är på god väg att förverkliga sina Thailand 4.0-initiativ; den positiva digitala rankningen kommer att bidra till att säkerställa Thailands ekonomiska välståndsmål.

 

Prenumerera
KÄLLAhttps://www.opengovasia.com/thailand-4-0-on-road-to-sucess/
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/