Netflix kan vara på väg att skriva på ett avtal med det thailändska fotbollslaget som var fångade i grottan

De 12 thailändska pojkarna och deras fotbollstränare, vars räddning från en vattensjuk grotta efter en 18 dagar lång prövning fångade världens uppmärksamhet, kan vara på väg att skriva på ett avtal med Netflix.
Streamingjätten sa att det samarbetar med produktionsbolaget bakom succéfilmen Crazy Rich Asians - SK Global Entertainment - och 13 Tham Luang Company Ltd för att berätta pojkarnas "upprörande och heroiska historia", enligt ett uttalande som släppts till CNN av Netflix. Sydöstra Asien.

Den thailändska regeringens Creative Media Committee har granskat buden på uppdrag av pojkarna och deras tränare. 13 Tham Luang Company Ltd bildades den 11 februari för att "förhandla om rättigheter" och hantera det räddade fotbollslagets framtida mediemöjligheter.

Ett kontrakt har ännu inte undertecknats men båda sidor har gått med på villkoren, enligt uttalandet. Om en affär går igenom kommer SK Global Entertainment att ha livsrättigheterna "att använda offrens berättelser för att producera kreativa medier om Tham Luang-incidenten."

Den svåra situationen för gruppen, alla medlemmar av ett lokalt fotbollslag känt som vildsvinen, fängslade publiken runt om i världen sommaren 2018 när de blev fångade djupt inne i ett nedsänkt grottkomplex i norra Thailand.

En vågad internationell räddningsinsats inleddes för att nå pojkarna, mellan 11 och 16 år, som var instängda i det kolsvarta, utan mat och snabbt stigande vattennivåer tillsammans med sin 25-åriga tränare.

Dykare som var inblandade i räddningen beskrev farliga förhållanden, med snabbt rörliga grunt vatten som passerade genom mycket smala passager - så förrädiska var förhållandena att en Thai Navy SEAL dog under operationer.

Den framgångsrika räddningen av alla 13 medlemmar i gruppen hyllades som ett "mirakel". Pojkarna har sedan dess blivit mindre kändisar och deltagit i de olympiska sommarspelen för ungdomar i Buenos Aires, Argentina där de spelade en vänskapsmatch på Monumental Stadium och till och med medverkat i den amerikanska talkshowen "Ellen".

Om kontrakt med SK Global Entertainment och Netflix undertecknas kommer pojkarna och deras tränare att donera 15 % av alla inkomster som genereras från affären till de thailändska myndigheterna för katastrofbekämpning.

Mr. Adam Judd är delägare i TPN media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över åtta år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser vänligen skicka e-post till Pattayanewseditor@gmail.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/