Pootrakool, generalsekreterare vid premiärministerns kontor, sa i onsdags förra veckan att utlänningar kan använda den kommande appen för all immigrationsrapportering. Att helt enkelt knappa in data och ladda upp en selfie är detsamma som att besöka den lokala immigrationskontoret och arkiveringsformulär och pappersarbete där.
Regeringens punktman för att lösa TM30-kontroversen lovade i onsdags att den nya appen för immigrationsrapportering för utlänningar snart kommer att finnas online och att den kommer att få expats och utlänningar att komma för att bo och arbeta in Thailand känner sig mer välkomna.
Appen utvecklas som en del av ett bredare program av den thailändska regeringen som förespråkas av vice premiärminister Somkid Jatusripitak för att göra thailändska offentliga tjänster mer effektiva med fokus på att leverera en bättre upplevelse till den thailändska allmänheten.
Den ställföreträdande generalsekreteraren vid premiärminister Kobsak Pootrakools kansli har avslöjat denna vecka att den nya appen för immigrationsrapportering närmar sig färdigställandet. Det kommer att heta 'OSS Foreigner' och kommer att fungera på mobila applikationer.
Kan användas för 90-dagarsrapportering
Den nya appen kommer att tillåta expats att också uppfylla 90-dagarsrapporteringskravet genom att helt enkelt ladda den, mata in information och ta en selfie som kommer att laddas upp till webbplatsen samt de obligatoriska datafälten. Detta kommer att behandlas och bekräftas av immigrationsbyråerna på samma sätt som ett besök på det lokala kontoret.
Appen kommer att fungera lika bra för andra rapporteringskrav och kommer att vara enkel och lätt att använda.
Planerar att digitalisera alla thailändska offentliga tjänster till 2022
Dr Kobsak gjorde tillkännagivandet som ett avsteg när han beskrev spännande planer från den thailändska vice premiärministern och ekonomisamordnaren för att digitalisera alla thailändska regeringsdepartement så tidigt som 2022.
Thailand 4.0 fortfarande i regeringens sikte
Dr Kobsak använde fördelarna med den nya appen för expats och utlänningar som bor i Thailand för att markera att den nya regeringens strategi för IT-system och digitalisering är utformad för att sätta thailändare eller slutanvändaren i centrum för resultaten och leverera smartare och enklare att använda statliga tjänster. På så sätt stärker ny teknik allmänheten istället för att ta kontrollen.
Detta har alltid varit en central del av Thailand 4.0-agendan som trots regeringens ekonomiska problem nu är viktigare än någonsin då Thailand försöker gå vidare till en ekonomi med högre inkomster.
Källa: Thai Examiner