Europeiska turister fortsätter att minska i Thailand, bör vara en väckarklocka för turisttjänstemän

Följande artikel är hämtad av skift.com. Alla åsikter är deras och inte nödvändigtvis The Pattaya News.

Ankomsterna från Europa minskar i Thailand. Det här är allvarligt – och sorgligt. För vad är poängen med att ett kungarike välsignat med pulverformiga sandstränder jagar fler turister och får mindre intäkter i slutändan?

Matematiken är inte vettig. Thailand under det första halvåret i år välkomnade 5.65 miljoner kinesiska turister som spenderade 10 miljarder dollar (311 miljarder baht) och 3.61 miljoner europeiska resenärer som spenderade 8.5 miljarder dollar (259 miljarder baht), visar siffror från Thailands turistministerium. Det betyder att det finns betydligt färre européer än kineser, men deras utgifter visar sig vara 2,358 1,770 USD per person jämfört med XNUMX XNUMX USD per kinesisk besökare.

Ingen destination ska vara emot kinesiska turister, och de är verkligen inte skyldiga till en minskning av europeiska ankomster till Thailand. Inte heller är bahts uppskattning den enda orsaken till nedgången. Den andra elefanten i rummet är en ohållbar utveckling, inte bara när det gäller miljön utan ett blomstrande ekosystem av reseföretag, och det är tydligt att Thailand tappar lite lyster. Ändå skyller den på allt – brexit, baht, handelskrig och alla andra externa faktorer – utom sig själv.

Thailand måste titta på interna brister då kungariket firar 60 år av turism nästa år. Tecken är att det är det. Thailands turistmyndighets vice guvernör Tanes Petsuwan, som talade vid en nätverksfunktion på den senaste World Travel Market, medgav: "Vi ser ett tydligt behov av att uppdatera vårt värdeerbjudande och utöka vårt utbud av produkterbjudanden ... konkurrensen blir allt hårdare."

Han betonade också vikten av ansvarsfull turism och att myndigheterna tar "nästa steg mot ett hållbart Thailand."

En väckarklocka är bra för Thailand, som fortfarande har mycket att erbjuda.

Källa: Skift.com

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/