Åsikt: In the Darkness-En Pattaya-företagare som försöker överleva under den nuvarande Covid-19-krisen

Följande är en inlämning/åsikt från en lokal företagsägare, berättad i berättelseformat, om deras nuvarande erfarenhet av att försöka driva en restaurang med hämtmat endast under Covid-19 Coronavirus-krisen. Materialet inom är skrivet av dem.

Och i mörkret

Vill du ha Plangklang 

Små företag i Pattaya försöker hålla sig flytande mitt i restriktioner och obligatoriska nedstängningar med nya sätt att betjäna nya och gamla kunder.

Det är kusligt mörkt. Tittar upp och ner Soi 13/1 Wanna Break café- och B&B-ägare Wanna Plangklang undersöker denna oöverträffade scen. Där det i vanliga fall är bland kroppsmyllret som promenerar, kikar, skyndar eller slarvar runt matvagnar nu finns ingenting. Inga neonskyltar som lyser upp gatan, inga människor, inget ingenting.

Ingen har upplevt något liknande dessa oöverträffade åtgärder och scenerna runt om i världen som de har framkallat. Lockdowns är på plats för att skydda människor och för att säkerställa en tillplattad kurva av infektioner och de tragiska dödsfall som har följt i så många andra länder. Ändå betalas hyror från anställda som nu inte kan arbeta och företag som inte kan betjäna kunder. Trycket och påfrestningarna syns på alla ansikten som ses...på ett ansvarsfullt avstånd.

Runt om i världen har rörelser utomhus tillåtits av skäl som anses nödvändiga, som att köpa och samla matvaror. Ett utloppsresultat är att hämtmat och matleveranser har blomstrat. Men det är inte alltid så enkelt som Wanna har upptäckt när hon försöker hålla ordning på sin verksamhet.

Där organisationer som Differ Night Pub har fått uppmärksamhet för ägarnas filantropiska gest för att förvandla den till ett matkök för Pattayas kämpande samhälle, måste andra som Wanna Break skapa sitt eget utrymme i ett försök att stanna kvar i verksamheten.

"Jag bakar pajer och gör mat för avhämtning, men levererar också om möjligt", säger Wanna. Med turismsiffror som sjunker med 90 % och ingen global rörelse vid horisonten, är synligheten för eventuella förbättringar i bästa fall grumlig.

Wannas ansträngningar försvåras av avsaknaden av den förväntade turisttillströmningen och motviljan hos den vanliga ex-pat-demografin att bryta order om att stanna hemma. Men att förbli öppen genom krisen tjänar inte bara till att försörja den tidigare kundkretsen, det speglar också ett alternativ för de utmanade thailändska kunderna som på samma sätt kämpar inför en nästan total kundförlust.

Att ändra menyn till thailändsk smak är ett sätt att komma tillrätta med bristen i turistbranschen. "Från frukost för västerländska kunder provar vi också traditionell thailändsk mat", säger hon medan hon blandar ihop menyn för att representera denna nya normala.

Guvernören i Chon Buri upprätthåller nu åtgärder för att säkerställa att medborgarna stannar hemma och medan en förnuftig försiktighetsåtgärd människor i dessa områden behöver äta. Det är där butiker som Wanna Break kan tillhandahålla en tjänst om de är tillåtna. Men det är inte klart för många kunder hur de kan anpassa sin vanliga process till dessa nya krav.

Med en total nedstängning av alla företag tillgodoses matbehoven hos de många av styrkan hos de få företagsägare som försöker hålla sig livskraftiga. "Jag försöker hålla mig öppen för folk. Matlagning är vad jag gör, så jag försöker göra det här bra för de människor som kämpar, säger hon.

Nu när hennes morgonpromenader på stranden har förkortats – att förlora en välkommen stund av avkoppling innan de beger sig bara 100 meter uppför Soi 13/1 för att börja laga mat – verkar de socialt distanserade kunderna tunna ut ytterligare. Som svar är att lägga till en leveranskomponent – ​​i många fall gratis – ett annat element som aldrig hade varit en del av Wanna Break-erbjudandet (även om avhämtningsbeställningar alltid hade gjort det).

Det sägs att det krävs en by och på Wanna Break har vänner och familj ställt upp för att förbättra samhället. Nyligen, med hjälp av generösa bidrag från vänner, gjorde Wanna många hämtmat tillgängliga gratis för det thailändska samhället utan någon inkomstkälla och kämpar för att hitta mat. En hög med avhämtningslådor kantade väggen inne i caféet och en skylt utanför gjorde förbipasserande uppmärksammade på öppettider. En sådan välvilja när verksamheten själv fortsätter att växla i jakten på lösningar visar på en beundransvärd anda.

Tittar man igen mot 2nd Road är det mörkt. Ser man tillbaka mot Beach Road är det mörkt. Alla hoppas att mörkret lättar snart.

Sändning
Användarrecension
3.5 (2 röster)
Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/