Åsikt: Få Thailand Tourism på fötter igen med David Barrett och Andrew J Wood

Följande är en åsikt F och S med Andrew J Wood och David Barrett. Åsikterna inom är deras egna och kanske inte återspeglar dem från The Pattaya News.

BANGKOK: Branschexpert och respekterad marknadsförare David Barrett i diskussion med Andrew J Wood om att återhämta sig från coronavirusets inverkan på Thailands formidabla rese- och turistindustri.


💠Q1. När Thailand börjar dyka upp från lockdown, vad tror du är de viktigaste punkterna att överväga för att säkerställa framgång?


DB: När vi börjar återhämta oss får vi en möjlighet att återställa Thailands turismmodell och bygga en bättre framtid. Thailand är inrättat för massturism och om vi vill se hållbar tillväxt och utveckling behöver vi bättre kontroll och förvaltning av destinationer och resurser.


Vi måste vara inriktade på snabbvinningsmarknader från bubblakällmarknader nära hemmet som det första steget. Fokus på turister med hög avkastning är vägen att gå, tillsammans med att avvärja massturismen, samtidigt som man är medveten om behovet av att bättre hantera kungarikets resurser och skydda miljön.


💠Q2. När människor börjar tänka på att resa igen, vad tror du att de letar efter i en post Covid-19-värld?


DB: Biosäkerhetsåtgärder kommer att stå högst på listan för first movers i internationella resor. Försäkran om att deras hälsa och välbefinnande tas om hand. Hygien- och hälsoåtgärder kan orsaka lite olägenheter jämfört med det frimodiga resandet före COVID, men nya åtgärder måste vara synliga för att lugna resenärerna, eftersom säkerheten är av största vikt. Den första vågen av resenärer kommer med största sannolikhet att ta små steg, att resa nationellt i år, flyga nästa års kortdistansflyg inom 4 timmar och förhoppningsvis återhämta sig longhaul i volym till 2022. Om du har brutit ett ben och är på bättringsvägen, du går inte in i ett maraton. Den globala turistnäringen har gått sönder och är nu i återhämtning, vi måste ta små steg nära hemmet först.


💠Q3. I en nyligen genomförd undersökning sade 75% av de tillfrågade att hotellbranschen i Thailand inte kan trivas med endast inhemsk turism. Håller du med?


DB: Vi måste förlita oss och överleva på inhemsk turism eftersom detta är den första marknaden att resa. Tack och lov ser den kungliga thailändska regeringen också den inhemska sektorn som nyckeln till att kickstarta turistekonomin och deras stimulanspaket på 22.4 miljarder baht med subventioner och incitament för att öka inhemsk turism är en väg att gå. Turismen kommer att fortsätta att vara en drivkraft för tillväxt för den thailändska ekonomin. Historiskt sett har internationella besökare drivit fram branschen, men det är thailändarnas önskan att resa runt i Thailand som har sett den inhemska turistmarknaden växa. Om du tittar på ett av nischsegmenten — ekoturism, har mer än 60 % av de små ekoturismoperatörerna i Thailand webbsidor och reklammaterial endast på thailändska. Det säger något om den tidigare framgången och drivkraften att bygga tillbaka inhemsk turism som det första steget. Försumma inhemsk turism på egen risk.


💠Q4. Ditt namn är ofta kopplat till MICE-industrin. Med nya riktlinjer för social distansering på plats för möten i Thailand tror du att branschen kan studsa tillbaka i Thailand?


DB: MICE kommer tillbaka. Men om du skär igenom alla positiva snurr, är verkligheten att internationella MICE, som traditionellt har varit högre avkastning, kommer att ta mycket längre tid att återhämta sig. Förhoppningsvis kommer shorthaul MICE med Singapore som det regionala företagsnav, som ger möten till Thailand, att återvända till tredje kvartalet 2021. Longhaul-marknader som Europa och de högt rullande incitamenten från USA, som vi började se tillväxt före COVID, vann inte vara tillbaka en massa förrän senare hälften av 2022. Det är en väntande lek. Utmaningen är för DMC:erna som har lagt sina terminer på dessa långdistansmarknader. Har de tillräckligt djupa fickor för att åka genom detta väntande spel? Många av de små DMC:erna har vänt sig till detaljhandeln för att överbrygga dem, men är stressade över tidslinjen för att återvända sin verksamhet. När det gäller säker distans vid affärsevenemang kommer branschen att anpassa sig och eftersom jag tror på internationella rese-cv. säker på att några av de stränga hygien- och hälsoriktlinjerna kommer att mildras. Viljan att resa och träffa människor finns i vårt DNA, och jag är övertygad om att MICE kommer att återgå till nivåerna före COVID, men det kan ta 3 till 5 år.


💠Q5. Den thailändska premiären är angelägen om att engagera sig med branschexperter. Vilka råd och turism skulle du ge honom?


DB: Inför samarbete mellan inrikesministeriet, som utfärdar hotelllicenser, och ministeriet för turism och sport. De två ministerierna måste kommunicera och samarbeta för kontroll av Thailands turismutveckling. Och helst ta med ministeriet för naturresurser och miljö in i samtalet också. Vi behöver bättre kontroll och planering av turismresurser.


💠Q6. Det talas mycket om att återställa branschen. Vad tycker du att våra prioriteringar borde vara?


DB: För att återställa branschen (1) Inför försiktigt bilaterala regeringsöverenskommelser om resor, så att vi kan öppna viktiga källmarknader, men eliminera inträdesrestriktioner. (2) En långsiktig masterplan för thailändsk turism som är hållbar för miljön och intressenter En plan som alla köper in sig, även om det finns kontroller som kan påverka affärsverksamheten. (3) Fortsätt det stora arbetet från Thailands turistmyndighet för att marknadsföra Thailand som juvelen i Asien. Och snälla kan vi ha en ny kampanj och släppa "Amazing" som har gått sin väg.


Om David Barrett

David kom först till Thailand 1988 efter att ha haft en framgångsrik karriär på Lloyds of Londons försäkringsmarknad. Han tog en livsförändrande resa till Asien innan han fyllde 30, vilket fick honom i Thailand. David Barrett brinner för resor i Thailand och miljön. David har haft positioner inom den thailändska turistnäringen som chef för Prestige Travel Consultants i början av nittiotalet representerar Cunard, Forte Hotels, Reed Travel och arbetar med British Tourist Authority. Han ledde sedan Siam Express internationella marknadsföring och försäljning. 1999 gick David med i Diethelm Travel Group, utformade och ledde Diethelm Events i 13 år. Sedan hoppade han över staketet och arbetade för ONYX Hospitality som Executive Director Events för deras två flaggskepp Amari-fastigheter i Thailand – Amari Watergate och Amari Pattaya. Efter fem år med Amari, gav sig David ut på egen hand med DBC Asia och slog sig ihop med hotell för att driva deras MICE-försäljning. David arbetar för närvarande med The Slate i Phuket, King Power-hotell, HLA Lifestyle Wellness Center i Yangon och en portfölj av kunder i Europa. Alliance, en grundande styrelseledamot av TIWA (Thai Indian Weddings Association), tidigare medlem i SITE, och leder för närvarande arbetsgruppen MICE och Indian Weddings på Phuket Hotels Association.

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/