Pattaya-
Den sista offentliga utfrågningen i en nästan år lång serie möten kommer att hållas i morgon för den föreslagna "gröna vägen" för Pattayas monorail (Monorail Station – Pattaya Second Road – Bali Hai Pier).
Den sista offentliga utfrågningen är planerad i morgon på Mahatai Convention Center från 8:30 till kl. Efter detta möte planeras konstruktionen och projektet att gå från möten till utveckling under de kommande månaderna.
Den övergripande monorailplanen består av fyra huvudlinjer och 22 mindre matarlinjer för Pattayas monorailsystem. Den första prioriteringen för byggandet kommer att vara den gröna linjen som mest representerar centrala Pattaya.
De fyra huvudlinjerna är:
- Grön linje: Monorail-stationen – Bali Hai Pier (8.15 kilometer)
2. Gul linje: Si Racha – Pattaya – U-Tapao
- Lila linje: Thap Praya korsning – Nongprue
- Röda linjen: Loma Roundabout (Norra Pattaya) – Thap Praya Korsning – Jomtien – Eastern National Sport Training Center
Den gröna linjen är speciell eftersom den syftar till att göra vad planerare kallar ett föreslaget "grönt bälte" och att föra passagerare mellan många toppattraktioner och platser i Pattaya-området som köpcentra, Walking Street, Bali Hai Pier och turistattraktioner.
Det kommer att finnas 13 stationer på den gröna linjen som planeras att vara:
- Pattaya Station
- Sukhumvit Station
- Pattayas bussterminalstation
- Pattaya Third Road Station
- Pattayas stadshusstation
- Loma rondellstation
- Alcazar Station
- Central Pattaya Station
- Night Bazaar Station
- Pattayas immigrationskontorsstation
- South Pattaya Station
- Thap Praya Station
- Bali Hai Station
Pattaya News noterar att även om alla dessa planer är föreslagna, kommer det sannolikt att ta många år för alla linjer att förverkligas. Den nuvarande prioriteringen för staden är Gröna linjen.
Mötet i morgon är öppet för allmänheten för deras synpunkter och förslag. Det noteras att medlemmar av Baht Bus Association of Pattaya starkt motsätter sig monorailprogrammet.