Specialfunktion: Med bristen på utländska turister ökar livestreaming från Pattayas barer online men inte alla är nöjda

Pattaya, Thailand-

På grund av Covid-19 Coronavirus-pandemin har internationella gränser stängts för utländska turister i nästan åtta månader, vilket försvagar Thailands lukrativa turistindustri.

På platser som Pattaya, Samui och Phuket som i vissa fall har tusentals nöjesställen designade för utlänningar har detta fått många företagare att tänka om hur de gör affärer. Pattaya och Phuket i synnerhet är beroende av turism för så mycket som 90 procent av sin BNP. Båda städerna välkomnade cirka tio miljoner turister under 2019 med tiotusentals nya turister som anländer dagligen. Det är över för nu.

Även om västerländska turister hade minskat under de senaste åren hade asiatiska, indiska och ryska turister ökat och området var fortfarande upptaget, åtminstone i gångtrafik. Nu sitter hundratals ställen stängda i Thailands turiststäder, många permanent med skyltar till försäljning. Vissa väntar tills gränserna kommer att öppnas, men eftersom pandemin rasar över hela världen, trots att Thailand officiellt verkar vara fritt från lokalt spridda fall, kan det bli en lång väntan.

Så många företagare tänker nu utanför lådan. Vissa, som Panda Club på Walking Street i Pattaya, frodas efter att ha fokuserat på den thailändska publiken och gjort reklam för och reklam för thailändare jämfört med deras tidigare publik av asiatiska turister.

Några utländska mötesplatser som tidigare förbjöd thailändska män eller transpersoner från lokalerna av olika anledningar välkomnar dem nu, glada för alla företag. Vissa ställen har öppnat igen som restauranger eller karaokebarer som serverar inhemsk turism. Hotell som serverar utlänningar har blivit karantäncentra för thailändska medborgare som repatrieras från utlandet.

Åh, och många barer har vänt sig till livestreaming på sociala medier och andra internetplattformar för att ta igen förlorade intäkter och låta kunder från utlandet ansluta och chatta online med mestadels kvinnlig barpersonal. Det här är inte explicita chattar på något sätt, bara tjejer som interagerar med kunder från hela världen och håller killar sällskap som har fastnat i länder med tunga restriktioner och pandemin fortfarande rasar.

En promenad genom ett tidigare populärt ölbarkomplex med dussintals barer tidigare denna vecka i centrala Pattaya visar bara ett fåtal kunder, mestadels långtidspensionerade expats. Den visade också många barer, några med speciella belysningsinställningar och bakgrunder, fokuserade på livestreaming av dansbartjejer runt om i världen och fokuserade också på att koppla samman människor som har fastnat i länder som kämpar med låsningar och tunga sociala restriktioner för att kunna chatta med motsatsen sex och minns deras besök i Pattaya och dess världsberömda nattliv.

Det fungerar också, åtminstone på vissa barer. Vissa barer sägs till och med ha tjänat tusentals amerikanska dollar och har en enorm dedikerad publik. En titt genom livechattar kan se några fulla av dussintals till till och med hundratals människor från hela världen som interagerar med tjejer, skämtar med dem och skickar drinkar till dem, som de får en provision av, från hela världen. Vissa barer har till och med börjat uppträda populära veckovisa shower långt utöver att bara flickor dansar och expanderar till livemusik online, intervjuer med lokala invånare och höjdpunkter i staden.

Dessa livesteamade chattar är tama och innehåller inget explicit men tillåter utelåsta utländska kunder från hela världen att komma ihåg lite av sin Pattaya-upplevelse och om de vill skicka donationer eller pengar. Men alla är inte nöjda.

Många utländska expats som fortfarande är i Pattaya har kommenterat online att de ogillar den växande trenden och har angett flera skäl. En av de största problemen är att kunder kan bli filmade utan deras tillåtelse, även om de flesta barer nu verkar göra allt för att undvika detta. Ett annat vanligt klagomål är att flickorna potentiellt ignorerar kunder som fortfarande sitter i baren personligen för att koncentrera sig på virtuella pengar. Vissa klagar på att de inte förstår varför någon någonsin skulle vilja skicka pengar till en bargirl online. (Kommer dock från någon som faktiskt normalt befinner sig i Pattaya och Thailand under den pågående pandemin). Slutligen är vissa oroliga att detta kan vara permanent långt bortom gränsöppningen.

En titt på livevideochattarna visar också att majoriteten av barpersonalen inte är professionella YouTube- eller twitch- eller Onlyfans-värdar och ännu inte har bemästrat hur de ska engagera sig med sin publik, men dessa färdigheter verkar utvecklas i takt med att gränsen stängs. Det finns också frågor om när praktiken sprider sig över Pattaya vad myndigheter tycker som hittills officiellt varit mamma i ämnet.

Än så länge verkar dock praxisen vara inställd på att stanna och enligt vissa barägare räddar det bokstavligen deras verksamhet.

Vad tror du? Är den växande trenden oroande eller bör barägare berömmas för att de hittat ett innovativt och kreativt sätt att tjäna intäkter under den aldrig tidigare skådade Covid-19-krisen? Lämna ett meddelande till oss i kommentarerna eller skriv en uppföljning till oss och skicka det till Pattayanewseditor@gmail.com.

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/