Redaktörens anmärkning: Följande är en läsarinlämning/åsikt. Vi har faktiskt haft flera liknande e-postmeddelanden om detta under de senaste veckorna och en läsare tog lite tid på sig att skriva en sammanfattning av sina tankar. Deras tankar, vi betonar, är deras egna och kanske inte nödvändigtvis återspeglar The Pattaya News.
Hej Pattaya,
Jag är ingen speciell, bara din lokala ex-pat som bor i Naklua och har varit här ett tag och jag pratar sällan om saker men jag ville ta lite tid att göra det mot något jag inte känner tas upp mycket i lokala nyheter.
Jag är ganska säker på att din webbplats övervakas av makten så kanske de kan se vad jag har att säga och vara medvetna om problemet om de inte redan är det.
Alla som tittar på eller läser dina lokala nyheter är väl medvetna om att vi har ett stort olycksproblem i Chonburi och Pattaya och att det är mycket osäkra körningar. Men som någon som går till Naklua, Pattaya och Jomtien dagligen för att träna ser jag en speciell grupp som alltid verkar bryta mot varje regel i boken, trots att de är anställd och arbetar.
Dessa är chaufförer för matleveranser. Jag kommer inte att nämna ett särskilt företag eftersom jag känner till regler för förtal här men det finns ett dominerande företag här med flest förare som enligt mig verkar vara den största förövaren.
Titta, jag vet att de har bråttom och titta, jag vet att de tävlar med ett gäng andra i en tuff miljö om pengar. Och ja, jag vet att en del av oss lokalbefolkningen kan vara riktigt otåliga och krävande när vi vill ha vår kyckling eller pizza. Men det är ingen ursäkt i mitt sinne för en del av det chockerande vägbeteende jag ser nästan varje dag. Jag tror inte ens att deras företag är medvetna om i många fall eftersom dessa killar är stämplade överallt med företagets logotyp, men de kommer fortfarande att rusa som om de är i den snabba och rasande längs Beach Road i solnedgången med hundratals fotgängare och människor ute och tränar.
Jag har sett lite trafiklagstiftning nyligen, detta var annorlunda innan Covid. Naturligtvis, före Covid, saktade naturlig trafik i Pattaya ned dessa killar mycket. Nu, med brist på trafik, är det ganska lätt att lyfta som ett jetplan i Naklua, Jomtien eller Pattaya med vad som verkar vara en ignorering av andra. Många av dem lyfter i toppfart medan de sms:ar, kanske till kunder, men kanske inte. Stirrar på GPS medan jag försöker zooma in och ut ur trafiken från det jag ser.
Jag vet att många andra människor, inklusive unga motorcykelåkare på natten, också bryter mot lagen. Men dessa leveransförare representerar ett stort varumärke och jag tror verkligen att myndigheter måste ta itu med problemet, även om det är privat med några ord till sina arbetsgivare eller något slags poängsystem mot dem. Att få tillbaka regelbunden trafikkontroll skulle också hjälpa mycket. Motorcykeltaxichaufförer brukade vara lika dåliga för år sedan men har faktiskt förbättrats mycket, vad jag är medveten om var det på grund av regelbundna stora möten från polis och stadshus med dem (Redaktörens anteckning - Vi kan bekräfta att stadshuset och Pattaya-polisen tidigare gjorde regelbundna möten med motorcykeltaxichaufförer och deras "ansikte" mot turism till en viktig fråga, i alla fall före Covid.)
Det är allt jag har, för nu, tack för att du lyssnade på mig.
Dodging cyklar i Pattaya