Nationella -
Den thailändska regeringskommittén i går, den 14 september, har gått med på att utfärda lagar och förordningar för att kontrollera reklambudskap som enligt dem skulle kunna utlösa sociala skador såväl som meddelanden som anspelar på Thailands högsta institution.
Biträdande regeringens talesperson Traisulee Traisoranakul uppgav att kommittén har godkänt utkastet till ministerförordningar för att fastställa reklam för varor eller tjänster som kan orsaka fara och skada för allmänheten samt ett utkast till förslag om att återkalla reklam för alkoholhaltiga drycker och koffeinhaltiga drycker på biografer och på skyltar.
Sådana annonser inkluderar även meddelanden som nämner freebies, belöningar genom hasardspel och giveaways eller ge rättigheter/förmåner gratis, enligt hennes uttalande.
Dessutom kommer även annonser för bostadsrätter som ännu inte har registrerats lagligt eller har registrerats utan att specificera detaljerna eller tillhandahålla tomträtter och bostadsrättsförsäljningar utan att identifiera specifika detaljer enligt de villkor som föreskrivs i lag att vara förbjudna.
Förslaget till förordning kommer också att innehålla meddelanden och annonser som hänvisar till Hans Majestät Kungen, Drottningen, den utsedda arvingen eller regenten som har gjorts utan kungligt tillstånd om det inte är ett uttalande som föreskrivs i lag eller gett tillstånd av Kungafamiljen. .
Dessutom kommer återkallelseförslaget för reklam för alkoholhaltiga drycker och koffeinhaltiga drycker på biografer och på skyltar att ses över ytterligare eftersom det för närvarande finns liknande lagar som specifikt reglerar annonserna, inklusive Alcoholic Beverage Control Act 2008 och Food Act. Detta kommer att säkerställa att alla lagar är "på samma sida" och att det inte finns några gråzoner.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=–=–=–=–==-
Följ oss på Facebook,
Gå med oss på LINE för att bryta varningar!