Bryt tystnaden om mental hälsa i Thailand med UNICEFs Every Day is Mind Day

UNICEF lanserar sin Varje dag är Mind Day kampanj över hela landet för att normalisera samtal om psykisk hälsa för unga i åldern 10-24 år och vårdgivare i Thailand. Den tre månader långa kampanjen leds av kändisinfluenser som diskuterar sina vardagliga känslor och steg de tar för att klara sig och kommer att kickstarta ärliga samtal om mental hälsa och hur man kan hjälpa dig själv och nära och kära.

Kampanjen innehåller unika förstärkta verklighetsfilter för att uppmuntra att dela vardagliga känslor på sociala medier, såväl som partnerskap och Facebook Live-samtal med påverkare på sociala medier, experter på mental hälsa, privat sektor, utbildningsnätverk och ungdomsledda organisationer.

"Unga människor känner sig rädda, ensamma, oroliga och oroliga för sin framtid under det andra året av covid-19, men alldeles för många har inte verktygen för att hantera sina känslor och söker inte hjälp på grund av stigmat kring psykisk hälsoutmaningar, säger Kyungsun Kim, UNICEFs representant för Thailand. "Vår kampanj Every Day is Mind Day är en möjlighet för unga människor och vårdgivare att prata öppet, lära sig att hantera och få professionell hjälp samt stödja sina nära och kära - eftersom mental hälsa är lika viktig som fysisk hälsa." €

En UNICEF-ledd undersökning som genomfördes förra året visade att 7 av 10 barn och ungdomar rapporterade sämre psykisk hälsa på grund av covid-19:s inverkan på deras liv. Men de är rädda för att belasta andra med sina problem och saknar kunskap och tillgång till tjänster för att söka stöd. Enligt Department of Mental Health's Child and Adolescent Mental Health Rajanagarindra Institute finns det bara 200 psykiatriker som är specialiserade på barns och ungdomars mentala hälsa i Thailand för en ungdom på 8.7 miljoner.

För att hjälpa till att förbättra kunskapen om mental hälsa kommer kampanjens nedladdningsbara verktygspaket att informera ungdomar och vårdgivare om psykiskt välbefinnande, tips för att hantera komplicerade känslor och sätt att stödja andra.

Kampanjen följer den senaste versionen av UNICEFs flaggskeppsrapport Tillståndet för världens barn 2021. Rapporten visar att minst 1 av 7 barn runt om i världen har drabbats direkt av låsningar och varnar för att de kan drabbas av påverkan av covid-19 på deras mentala hälsa och välbefinnande i många år framöver. Förra året Ljudet av lycka kampanj av UNICEF, Department of Mental Health och JOOX uppmuntrade barn och ungdomar i Thailand att tala om sina psykiska utmaningar och söka stöd.

"UNICEF är fast beslutet att hjälpa till att få slut på stigmatisering och förbättra tillgången till och investeringar i information och tjänster inom mental hälsa genom att arbeta med regeringen, civilsamhället, den privata sektorn och ungdomar nu och under de kommande åren," sa Kim.

# # #

Mer information om Everyday is Mind Day: www.unicef.or.th/mindday

Hjältevideo TH: https://youtu.be/f_D_Y1ClcQY

EN-sub: https://youtu.be/VHfjpLULwQY

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/