Läsare Talkback-resultat: Hur skulle DU föreslå att Thailand förbättrar trafiksäkerheten för fotgängare?

Följande är vår exklusiva veckofunktion där vi ställer en aktuell nyhetsfråga till våra läsare och sedan ger dig en vecka på dig att svara på den på våra olika kanaler, och sammanställer en mängd olika svar och åsikter att presentera för dig, våra uppskattade läsare. Här är resultaten från vår senaste fråga...

Förra veckan frågade vi dig följande:

Hur skulle DU föreslå att Thailand förbättrar trafiksäkerheten för fotgängare?

Kontexten bakom denna fråga var:

Den här veckan, inspirerad av en av den senaste veckans största berättelser, dvsn där en ung kvinnlig läkare dödades tragiskt av en polis som körde fort på en motorcykel när han korsade ett övergångsställe i Bangkok, vi ställde den här frågan.

Här är vad ni, våra läsare, hade att säga när våra redaktörer valde ut några av de mest olika svaren för att lyfta fram olika synpunkter. Uppenbarligen, wJag kan inte publicera allas åsikter här så välj en mängd olika åsikter. Som alltid är åsikterna och uttalandena nedan läsarens egna och kanske inte återspeglar TPN-medias. Det har gjorts mindre ändringar endast för stavning och grammatik:

PS Vi hade hundratals kommentarer till denna talkback, en av våra mest någonsin. De allra flesta sa att det behövdes hårda regler kontra fler skyltar, PR-kampanjer, målning av vägar, ta bort övergångsställen, ökade böter, etc. De flesta ansåg att Thailand redan har tillräckligt med lagar (och det finns hundratals för trafik) och gjorde det inte behöver göra mer, utan snarare genomdriva nuvarande.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Peter M-den enda vägen framåt för att ändra mönstret för förarnas beteende i Thailand är genom utbildning, att installera ett förarutbildningsprogram som liknar de i de flesta länder som vi skulle vilja efterlikna, och sedan genomdriva lagen av en välutbildad och betald Thailands trafikpolis (TTP) och lämpliga höga böter som är ett kraftfullt avskräckande mot dåligt beteende, genom att använda social skam. Goda köregenskaper måste ges officiellt godkännande och erkännande.

-=-=–=-==-=-=-=-=-

Ray Z-Har du någonsin märkt hur många här som dricker alkohol på stranden...och kör hem? Har du märkt hur många som kör och tittar på en mobiltelefon? Ta Food Panda och Grab till exempel. Ju fler leveranser föraren gör, desto mer pengar tjänar han. De är några av de värsta motorcykelförarna i Pattaya ... zoomar in och ut ur trafiken som om de äger vägen. Polisen ska patrullera och inte sitta under ett skuggat träd.

-=-=-=-=-=-=-=-

RF-

Ett sätt att förbättra trafiken för fotgängare i detta farliga land kan vara att få polisen att upprätthålla trafiklagarna, t.ex. högst 2 personer på en motorcykel, hjälmar, fartkameror och böter.
Vi är alla fotgängare någon gång så det skulle vara för allas bästa.
-=-=-=-=-=-=-=-=–=-
David N-
Hallå,
Den huvudsakliga roten till problemet är kulturell. De flesta thailändare gör bara vad de vill när de kör bilar, lastbilar eller motorcyklar. Det bästa exemplet på detta är polisen som dödade läkaren. Han bar ingen hjälm, hade ingen försäkring, inget körkort för cykeln med mera. Under mina fyra år som jag bodde i Thailand när jag antingen körde bil eller motorcykel, cyklade eller gick, kan jag säga att jag har sett allt.
Thailand har en av de värsta olycksfrekvenserna i världen.
Människor behöver bli mer utbildade om att köra ett fordon och polisen måste utfärda fler biljetter för trafiköverträdelser
-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=-=
AA-Upprätthålla de mycket bra vägrelaterade lagarna och säkerställa korrekta straff. Installera kameror vid varje övergångsställe eftersom de flesta förare ignorerar de röda ljusen.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=–
Keith B-Sluta måla övergångsställen på vägarna som ger en illusion av att det är säkert att korsa!!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Paul C-Det första jag skulle göra är att stoppa dessa löjliga blodiga reklam för nya bilar eller cyklar på tv:n, varje försäljningsargument handlar om hastighet, skrikande runda kurvor, byte till sportläge och skratt när du susar förbi en annan motor.
-=-=-=-=-=-=
Steve B-Försök att inte glömma att vi alla är gäster i det här landet. Ett privilegium som kan återkallas efter behag.
-=-=-=-=-=-=-=
David M-
Upprätthållande av alla vägregler. Stoppa bs-kontrollpunkterna förutom om du vill kontrollera att du dricker.
Det finns polislådor vid nästan alla större korsningar. Låt polisen faktiskt komma ut och göra sitt jobb och upprätthålla dem som bryter mot lagen.
Jag kan vanligtvis räkna med 15-20+ överträdelser (hjälm, gränslinje, för många människor) enbart på motorcyklar medan jag är stoppad i 60-90 sekunder.
Tänk på vilka intäkter de kan generera! Försiktigt låt oss säga 5000 baht per minut. Det kan potentiellt fånga 3.6 mil vid varje större korsning inom en 12-timmars tidsram. Det är 32.4 miljoner för bara de 9 huvudkorsningarna i Pattaya på en dag!
Och med upprätthållandet av vägreglerna, kommer faktiskt att sänka olycks- och dödsfrekvensen för icke-fotgängare också
-=-=-=-=-=—=-
Richard A-Dyr men grindar som kommer ner för att stoppa trafiken när en fotgängare trycker på knappen vid ett övergångsställe.
-=-=-=-=-=-=—=
Brett F-Vad sägs om att fotgängare börjar ta lite ansvar jag vet inte hur många jag nästan har träffat eftersom de bara korsar vägarna utan att titta
-=-=-=-=-=-=-=–==-
Greg L-Underage ryttare på cyklar måste upprätthållas, sakta ner cyklarna, och generellt sett borde polisen göra vad de får betalt för att göra
-=-==-=-=-=-=-=-=-
Bryan B-Start genom att polisen upprätthåller väglagarna om det finns några istället för att raida bommar, det skulle vara en bra början.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Chris M-Mitt telefonbatteri skulle vara tomt innan jag hade kommit halvvägs igenom förslagen.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Mark H-Det finns en enkel lösning som också skulle fixa den högsta dödssiffran på vägarna i världen. FÖRARUTBILDNING. Jag kan inte tro med alla politiker de har att ingen har tänkt på det.
- = - = - = - = - = - =
Tim M-Det är hopplöst ... och kommer alltid att vara det tills brottsbekämpande myndigheter börjar bestraffa förare som bryter mot körreglerna ... Istället för fler lägenheter och hotell kanske ge fler parkeringsplatser.
-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-
Det var det för den här veckan! Vi ses snart igen för en helt ny Talkback!
Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/