Jungfruflyget från Saudiarabien anländer officiellt till Thailand för första gången på 32 år när thailändska turistledare riktar fokus mot turister från Mellanöstern

Bangkok -

Jungfruflyget från Saudiarabien till Bangkok har officiellt landat för första gången på 32 år, meddelade den thailändska turist- och sportministern idag, den 1 mars.

Minister Phiphat Ratchakitprakarn avslöjade att flight nummer SV846 från Saudia Airlines som flyger direkt från Jeddah – Riyadh, Saudiarabien, med 71 saudiska resenärer, har anlänt säkert till Suvarnabhumi flygplats igår, den 28 februari, runt 6:05.

Flygningen representerade symboliskt ett återupplivande förhållande mellan de två länderna samtidigt som det främjade thailändsk turism på den saudiska marknaden, sade Phiphat.

Thailands turistmyndighet (TAT) hade förberett aktiviteter för att välkomna den första gruppen saudiska passagerare, såsom souvenirer, thailändska föreställningar (Khon) och en traditionell vattenhälsning för vänliga och imponerande hälsningar.

Siripakorn Cheawsamoot, vice guvernör för marknadskommunikation vid Thailands turistmyndighet (TAT), uppgav vidare att Saudia Airlines hade ordnat tre flygningar per vecka till Thailand, måndagar-onsdagar-fredagar, via Boeing 789-flygplan med 298 platser, med start i februari 28:e.

Han tillade att direktflyget inte bara skulle främja turismen i Thailand, utan det skulle också tillåta turister att bekvämt flytta till andra destinationer, vilket minskar tid och resekostnader. Det skulle också utöka stora turistmarknader, inte bara i Saudiarabien utan även i Europa och Mellanöstern.

Dessutom planerade TAT också att lansera en internationell marknadskommunikationskampanj med titeln "Visit Thailand Year 2022: Amazing New Chapters" i linje med Bio – Circular – Green Economy. Kampanjen skulle erbjuda nya perspektiv genom tre huvudgrupper av turismprodukter och tjänster, nämligen medicin och hälsa och välbefinnande, stränder och shopping, för att utbyta turismkampanjer genom att fokusera på det enkla att resa.

De initiala turistmålgrupperna skulle vara förstagångsbesökare, sjukvård, hälsa, friskvård och familjer. TAT skulle fortsätta att bedriva marknadsföringsaktiviteter i B2B (Business to Business) och B2C (Business to Customer) system, såsom att anordna mässor, Roadshows och Consumer Fairs samt en gemensam kampanj med partners som ger särskilda privilegier och rabatter till vissa turister.

Enligt statistik under 2019 hade cirka 36,783 3,220.15 turister från Saudiarabien rest till Thailand, vilket genererade intäkter på mer än XNUMX XNUMX miljoner baht. Varav huvudgruppen av turister var medicinska turister. De flesta av dem skulle delta i aktiviteter som strandattraktioner, hälsoturism och shopping. De populäraste resmålen var Bangkok, Phuket, Pattaya, Phang Nga, Krabi, Koh Samui och Chiang Mai. Före direktflyg kunde saudiarabiska turister endast besöka genom ett tredje parts land, som Dubai.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=–=–=–=–==-

Behöver du en Covid-19-försäkring för din nästa resa till Thailand? Klicka här.

Följ oss på Facebook

Gå med oss ​​på LINE för att bryta varningar!

Prenumerera
Nej Meechukhun
National News Writer på The Pattaya News från september 2020 till oktober 2022. Nop är född och uppvuxen i Bangkok och tycker om att berätta historier om sin hemstad genom sina ord och bilder. Hennes utbildningserfarenhet i USA och hennes passion för journalistik har format hennes genuina intressen för samhälle, politik, utbildning, kultur och konst.