När Thailand fortsätter att anpassa sig till att "leva med covid" blir den nationella Covid-19 hotline överväldigad av rekordstora dagliga telefonsamtal från oroliga thailändare

FOTO: Prachachat

Nationella -

Det totala antalet inkommande samtal på den nationella Thailands Covid-19-hotline, 1330, har överskridit 70,000 3 per dag, vilket överstiger systemkapaciteten, avslöjade National Health Security Office (NHSO) idag, den XNUMX mars.

Enligt NHSO:s hotlineposter mellan 21 februari och 1 mars var antalet dagliga inkommande samtal cirka 40,000 70,000-9,000 20,000 samtal, medan icke-röstkanaler eller onlineplattformar (som Line och Facebook) hade nått mer än XNUMX XNUMX meddelanden på grund av mer än XNUMX XNUMX nya rapporterade fall per dag.

De ökade samtalen kom när ärenden ökade över hela landet, trots ett nationellt genomsnitt på 95 % av dem asymtomatiska eller milda, och i högvaccinerade provinser, som Chonburi, över 99 %.  Samtalen har ökat i takt med att sjukhus och läkare i allt högre grad har bett de utan symtom att stanna hemma och isolera sig och vila och försöka övertyga dem om att Covid med Omicron är mild eller mindre för den överväldigande majoriteten av människor. Men många thailändare fortsätter att överväldiga hotlines när de testar positivt på Covid-19-test hemma eller vill "pusha" för att få sjukhusvård eller ytterligare vård, även när läkarna säger att det inte behövs.

Detta kommer när Center for Covid-19 Situation Administration, eller CCSA, försöker "förändra människors tänkesätt" kring Covid-19 och försäkra allmänheten om att det för de flesta människor inte är en nödsituation som kräver sjukhus eller läkare. Detta har, enligt CCSA, varit en kamp, ​​särskilt i landsbygdsprovinser och områden som tills nyligen har haft få eller nästan inga fall av Covid-19 och på grund av att många människor fortsätter att blanda ihop den svårare Delta-stammen med den nuvarande Omicron-stam som dominerar landet.

Den 1 mars har antalet inkommande samtal nått den högsta volymen med upp till 70,300 12,000 samtal och mer än XNUMX XNUMX meddelanden på icke-röstkanaler. Detta sammanföll med sjukhusförändringar som har instruerats att leda människor till självisolering hemma i de flesta områden om de smittade visar inga eller milda symtom, med många människor enligt uppgift fortfarande "oroliga". Dessutom var många människor helt enkelt förvirrade över vad de skulle göra om de testade positivt för viruset och försökte "göra rätt sak" genom att rapportera ett positivt fall.

NHSO:s generalsekreterare Dr. Jadet Thammathat-aree berättade för Associated Press att det fanns mer än 400 volontärer som var stationerade och arbetade outtröttligt för att svara på telefonjouren. Antalet samtal har dock överskridit tjänstemännens och systemets potential att stödja dem alla.

FOTO: BMA Health

Dr Jadet sa att NHSO försökte lösa problemet genom att mobilisera fler volontärer och tjänstemän från relaterade organisationer för att hjälpa till med att svara på telefonsamtal. Total Access Communication Public Company Limited eller DTAC hade erbjudit simkort och deras tjänstemän för att hjälpa till att svara på frågor och ta emot problem från personer som smittats av Covid-19 också på NHSO:s officiella LINE-konto.

”NHSO:s hotline 1330 personal och alla volontärer var villiga att ge hjälp till alla som nådde ut till oss. Men med ett stort antal samtal, de senaste hade nått mer än 70,000 XNUMX samtal per dag, vi var tvungna att be om ursäkt för eventuella besvär som orsakats för alla uppringare och personer som kommunicerade via onlinekanaler. NHSO skulle försöka lösa denna fråga så snabbt som möjligt”, sa NHSO:s generalsekreterare.

Från och med idag har ett antal dagliga Covid-19-infektioner över hela landet nått 23,618 734,727 fall, totalt 1 XNUMX fall sedan den XNUMX januari eller vågen av Omicron-varianten.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=–=–=–=–==-

Behöver du en Covid-19-försäkring för din nästa resa till Thailand? Klicka här.

Följ oss på Facebook

Gå med oss ​​på LINE för att bryta varningar!

Prenumerera
Nej Meechukhun
National News Writer på The Pattaya News från september 2020 till oktober 2022. Nop är född och uppvuxen i Bangkok och tycker om att berätta historier om sin hemstad genom sina ord och bilder. Hennes utbildningserfarenhet i USA och hennes passion för journalistik har format hennes genuina intressen för samhälle, politik, utbildning, kultur och konst.