Thailands turistmyndighet siktar på att locka 10 miljoner utländska turister 2022, med Indien som ett ledande fokus

Nationella -

Thailands turistmyndighet (TAT) har som mål att locka 10 miljoner utländska turister, mestadels från ASEAN-länder, år 2022 för att återuppliva globala och inhemska turistindustrier.

Turister från ASEAN-länder har nu blivit den främsta målgruppen i Thailand eftersom kinesiska turister, som alltid har varit en stor potentiell grupp för thailändsk turism, drastiskt hade minskat eftersom den kinesiska regeringen fortfarande insisterar på sin "Zero Covid"-policy, stängning av internationella gränser och att förbjuda sina invånare att resa utomlands i resegrupper, ett populärt sätt att resa. Långa karantäner krävs för att återvända till Kina.

Tanes Petsuwan, vice guvernör för internationell marknadsföring i Asien och södra Stilla havet, sa att TAT hade satt upp ett mål för ett antal turister på den "kortsiktiga marknaden" (mest närliggande länder som i allmänhet reser för korta resor med korta flygtider) omkring 5 miljoner människor. Av vilka den största, på 1.5 miljoner, skulle vara indiska turister efter regeringens godkännande av "Thai-India Air Travel Bubble". Omkring 12 flygbolag hade tackat ja till att delta i regeringskampanjen. Enligt TAT beräknades kabinfaktorn ligga på 70 procent i genomsnitt.

FOTO: Thansettakij

Den andra gruppen var australiensiska turister som skulle vara cirka 200,000 80 personer. För närvarande var flyg från Thai Airways och Qantas tillgängliga. Dessutom hade de australiensiska myndigheterna justerat sina förebyggande åtgärder, så att ankomster kunde komma in i landet utan obligatorisk karantän. Det hade rapporterats att förhandsbokningarna för flyg från Australien till Thailand under påsksäsongen i april i år redan hade nått XNUMX procent.

Den tredje gruppen var ASEAN-turister, ansvariga för 800,000 XNUMX människor, som TAT redan hade föreslagit samarbete med regionala flygbolag. Från och med onsdagen hade TAT och Thai Vietjet Airline undertecknat en avsiktsförklaring (LOI), som gäller för ett år, för att gemensamt planera marknadsföringsstrategier och aktiviteter för att främja turismupplevelser på ASEAN-marknaden för att stimulera inrikesresor i Thailand och öka potentialen turister från Vietnam och Kambodja.

Strategierna eller "joint promotion"-projekten kan inkludera ett paket med en flygbiljett till Thailand med gratis obegränsade inrikesflyg i Thailand inom en månad för Vietnam-turister och ett paket med en flygbiljett till Thailand med ett gratis hälsokontrollpaket för att stimulera marknaden för medicinsk turism bland kambodjanska turister. Försäljningen skulle starta i mars, med en total försäljning på 20,000 XNUMX paket.

FOTO: Thansettakij

Dessutom förberedde sig TAT för att samarbeta med "Thai AirAsia" för att sikta på ASEAN-marknaden efter återkomsten av internationella flyglinjer från Thailand till Vietnam, Malaysia och Singapore som skulle starta i mars samt flyg till Kambodja som redan hade startat sedan slutet av förra året.

Tanes uppgav också att Thailand kan tjäna mer turistinkomster från malaysiska turister efter att Malaysias premiärminister Ismail Sabri Yaakob besökte Thailand och träffade premiärminister Prayut Chan-O'Cha. Det officiella mötet diskuterade också ett avtal om att lansera en "resebubbla" för att utbyta turister från båda länderna utan obligatorisk karantän, med start i mars.

"Flygbolagen spelade därför en avgörande roll för att driva vårt ursprungliga mål att attrahera 1.5 miljoner turister från ASEAN, Indien och Australien", tillade han.

När det gäller de återstående 3.5 miljonerna riktade sig TAT mot de östasiatiska marknaderna, särskilt Japan. Myndigheterna skulle övervaka situationen i Japan för att se om det fanns en tillströmning av turister under den gyllene veckan från slutet av april till början av maj eller inte efter att dess regering hade meddelat att japaner som återvänder till landet inte behövde obligatorisk karantän .

När det gäller Kina hoppades myndigheterna på att se den kinesiska regeringens nya hållning när det gäller att gradvis öppna upp landet – med utgångspunkt från provinser som kan kontrollera utbrottet, såsom Yunnan, Guangdong och Sichuan – och tillåta dess folk att resa utomlands i mitten av året eller tredje kvartalet framåt. Men många i TAT har privat erkänt att det är osannolikt att Kina kommer att kunna återgå i kraft förrän 2023.

Tanes avslutade: "För närvarande genomfördes en karantän på 14-21 dagar för alla kineser som återvände till landet. TAT hoppades att vi under andra kvartalet skulle kunna locka fler kinesiska turister och att landet gradvis skulle mildra sina åtgärder i vissa områden/provinser. Två-tre veckors karantän vid deras ankomst hem var den största enskilda negativa faktorn för kinesiska turister för närvarande."

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=–=–=–=–==-

Behöver du en Covid-19-försäkring för din nästa resa till Thailand? Klicka här.

Följ oss på Facebook

Gå med oss ​​på LINE för att bryta varningar!

Prenumerera
Nej Meechukhun
National News Writer på The Pattaya News från september 2020 till oktober 2022. Nop är född och uppvuxen i Bangkok och tycker om att berätta historier om sin hemstad genom sina ord och bilder. Hennes utbildningserfarenhet i USA och hennes passion för journalistik har format hennes genuina intressen för samhälle, politik, utbildning, kultur och konst.