Bangkok -
Den överbefälhavare för den kungliga thailändska armén, Chalermphon Srisawad, uttryckte idag, den 10 maj, sin oro angående nätplattformen "Lazada" och dess kontroversiella videoreklam av vad myndigheterna säger var ett hån mot den thailändska kungafamiljen.
Reklamen var en del av Lazadas 5.5 shoppingkampanj som skapades av Intersect Design Factory som ägdes av transsexuella sociala medier-influencer Aniwat Prathumthin, känd för sitt smeknamn "Nara Crape Kratoey".
Annonsinnehållet föreställer tre personer – en (Nara själv) satt på golvet, en klädde ut sig till en medelålders och högklassig thailändsk kvinna och satt i en lyxig soffa, och en satt i en rullstol som sågs av många tittare som hånade funktionshindrade. Många av dem inspekterade också att reklamfilmen verkade förolämpa kungafamiljens medlemmar.
Från och med igår meddelade den kungliga thailändska armén att armén hade förbjudit onlineshoppingföretaget och dess fordon i alla dess territorier, avdelningar och organisationer för att protestera mot den kontroversiella reklamfilmen och visa sitt starka stöd för den kungliga institutionen.
Försvarsstyrkans chef Chalermphon sa genom talespersonen för den kungliga thailändska armén, Teerapong Pattamasing Na Ayutthaya, att han var oroad över denna fråga eftersom den hade påverkat det thailändska folkets känslor.
"Armén tar ställning till sin avsikt att skydda och upprätthålla monarkin och kommer inte att tillåta någon grupp eller någon att begå trakasserier mot landets högsta institution", tilläggs uttalandet.
Samtidigt planerar ministeriet för digital ekonomi och samhälle (DES) att väcka åtal mot företaget, och presentatörerna som sågs i videoreklamen följde begäran från Srisuwan Chanya, generalsekreteraren för Thai Constitution Protection Organisation Association.
DES-minister Chaiwut Thanakmanusorn varnade också påverkare på sociala medier att noggrant överväga deras innehåll i meddelanden, klipp och annonser innan de publicerar på onlineplattformar eftersom de kan påverka thailändska människors negativa känslor eller innehålla olagligt och oetiskt innehåll.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=–=–=–=–==-
Behöver du en Covid-19-försäkring för din nästa resa till Thailand? Klicka här.
Följ oss på Facebook
Gå med oss på LINE för att bryta varningar!