Guest Op-Ed: The Tourism Industry in Southeast Asia

FOTO: Bangkok Biz News

  Turismsiffror och flygbolag har ökat drastiskt eftersom de flesta sydostasiatiska länder öppnade sina gränser och tog bort resebegränsningar som karantän och testkrav. Turismen kommer otvetydigt att vara en stor bidragande faktor till Sydostasiens ekonomiska återhämtning och kommer att vara starkt beroende av turister från grannländerna.

Initiativ som digitaliseringsprojekt, officiella möten på hög nivå, reseutställningar, utbildningsseminarier och partnerskap syftar till att stimulera till ökat samarbete mellan ASEAN-nationer, främja Sydostasien som ett turistmål i världsklass och höja turismstandarden.

Turistindustrin förväntas återhämta sig i sydostasiatiska länder i år.

Enligt Thailands avstängda premiärminister Prayuth Chan-ocha förutspås Thailand ta emot nära 6 miljoner turister i år och 19 miljoner turister 2023. Dessa siffror är mycket högre än förra årets siffra på 400,000 XNUMX utländska turister.

Den betydande ökningen av turistankomster kommer att avsevärt öka Thailands turismberoende ekonomi med tanke på att resebranschen bidrog med cirka 20 % av Thailands bruttonationalprodukt. Thailands turistmyndighet har fastställt ett mål för turismintäkter på cirka 65 miljarder USD.

Singapore beräknas ta emot 4 till 6 miljoner turistankomster år 2022, enligt Singapore Tourism Board. Stadsstaten genererade cirka 1.3 miljarder S$ i turistintäkter under de tre första månaderna 3.

De asiatiska länderna Australien, Indien, Indonesien, Malaysia och Filippinerna bidrog med 56 procent av besökarnas ankomster till Singapore.

Chief Executive för Singapore Tourism Board upprepar att ökningen av turistankomster bekräftar Singapores lockelse som ett önskvärt semestermål.

I takt med att flygindustrin återhämtar sig och turistankomsterna ökar, kommer flygbolagen i sydostasiatiska länderna att öka antalet flygningar.

AirAsia Philippines kommer att öka fler flyg till sydostasiatiska länder denna månad, nämligen Indonesien, Malaysia och Thailand. Dessa länder är viktiga målmarknader för turister som kommer från Filippinerna.

På grund av inflation och ekonomisk osäkerhet föredrar resenärer korta resor till grannländerna för att skära ner på resekostnaderna. Hädanefter är återhämtningen av turistindustrin i Sydostasien starkt beroende av resenärer från andra ASEAN-länder.

Till exempel hade Luang Prabang, Laos antika huvudstad, 90 % av de senaste hotellbokningarna gjorda av thailändska turister.

Enligt Indonesiens ministerium för turism och kreativ ekonomi är Malaysia, Singapore och Thailand viktiga resemarknader för Indonesien. Därför har ministeriet börjat marknadsföra Bali som ett idealiskt semestermål, för att locka turister från de 3 grannländerna.

Kambodjas turistministerium nämnde att Kambodja hade lockat 217,038 XNUMX sydostasiatiska turister under de första fem månaderna i år, med nästan hälften av denna siffra bidragit från vietnamesiska turister.

PATA Kambodjas kapitelordförande tror att Kambodjas turismsiffror från sydostasiatiska resenärer kommer att fortsätta att överträffa turistbesök från andra länder.

Sydostasien har börjat utnyttja digitaliseringen för att öka anslutningsmöjligheter och turism.

Till exempel utvecklar Monetary Authority of Singapore och Bank of Indonesia för närvarande en QR-betalningsanslutning mellan Singapore och Indonesien, som kommer att göra det möjligt för konsumenter i båda länder att göra transnationella elektroniska transaktioner och betalningar mer bekvämt och effektivt.

Man hoppas också att detta kommer att öka turismsiffrorna eftersom antagandet av lokala valutor för bilaterala transaktioner uppmuntras och underlättas.

Det finns flera evenemang på hög nivå att diskutera om att främja turism i Sydostasien, inklusive det 40:e ASEAN Tourism Forum och det 11:e APEC Tourism Ministerial Meeting.

Kambodja var värd för det 40:e ASEAN Tourism Forum i januari 2022, en plattform där turistexperter och tjänstemän kan samlas för att förstå turismtrender och bästa praxis och diskutera hur man främjar turism på ett hållbart sätt i Sydostasien.

Det 11:e APEC Tourism Ministerial Meeting hölls i Bangkok förra månaden och deltog av turismministrar. Ministrarna övervägde hur man kan samarbeta närmare för att öka turismen samtidigt som de utnyttjar digitalisering, utveckling av mänskligt kapital och hållbarhet.

Vid mötet upprepade deltagarna också vikten av turism för att driva ekonomisk återhämtning, samtidigt som de står inför utmaningar som coronavirus-pandemin och stigande inflation. Man hoppas också att turismen kan vara inkluderande och jämlik för alla raser, kön, religioner och åldersgrupper.

Förutom evenemang på hög nivå finns det också reseutställningar, utbildningsseminarier och kampanjer för att marknadsföra Sydostasien som ett attraktivt resmål.

I september 2022 hölls 'Let's Go Malaysia Travel Fair 2022' i Phnom Penh för att hjälpa till att publicera och uppmuntra kambodjaner att besöka Malaysia.

Resemässan arrangerades av Tourism Malaysia, med bås som visar upp turismrelaterade varor och tjänster från resebyråer och flygbolag, inklusive kampanjerbjudanden på reseresor och flygbiljetter.

The Philippine Travel Mart, en turismutställning som hålls på SMX Convention Center Manila, kommer att innehålla lokala och globala resepaket från flygbolag, hotell och resebyråer. Dessa resepaket kommer att täcka olika kategorier, nämligen kultur, underhållning, hälsa och välbefinnande och sport.

Förutom att främja filippinska städer och kultur, kommer utställningen också att främja angränsande sydostasiatiska städer som Ho Chi Minh och Siem Reap.

Kambodjas turistministerium organiserade den andra workshopen för ASEAN-turismstandarder i juli 2022, där turismrelaterade parter från Kambodja och andra sydostasiatiska länder deltog.

Workshopen syftar till att utrusta deltagarna med rätt färdigheter och kunskap inom turistnäringen, för att ge turistupplevelser i världsklass, samtidigt som de utnyttjar teknologin och vidtar hållbarhets- och hälsoåtgärder.

Pokemon Company samarbetade med Scoot Singapore för att ge resenärer upplevelser med Pokemon-tema.

Det finns en begränsad upplaga av pokémonprodukter som hattar och väskor, som endast kan köpas ombord och via onlinebokningar. Planets interiör och faciliteter är också dekorerade med Pokemon-design.

Turismexperter tror att turismsiffrorna i Sydostasien kommer att återgå till nivåer före pandemi i mitten av detta decennium. Detta är musik i öronen för turismberoende ekonomier, reseguider och turismrelaterade enheter.

Slutligen har pandemin upprepat hur sammankopplade och ömsesidigt beroende sydostasiatiska länder är med varandra, med nära utbyte av kultur, investeringar, människor, varor och tjänster.

Författarens namn: Ong Bo Yang

Profil: http://www.linkedin.com/in/ongboyang

Biografi

Jag är för närvarande en masterstudent, med huvudämne i Master of Science i program- och projektledning vid University of Warwick.

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/