Läsare Talkback-resultat: Skulle du stödja en kryssningsterminal i Pattaya?

FOTO: Khaosod Online

Följande är vår vanliga funktion: vi ställer en fråga till vårt samhälle och ungefär en vecka senare lyfter vi fram olika svar och åsikter på den frågan.

Vi frågade nyligen våra läsare följande:

Skulle du stödja en kryssningsterminal i Pattaya?

För sammanhanget och historien bakom detta förslag klicka eller tryck här. Vi valde ut flera olika åsikter och svar här. Vi noterar att detta är läsarnas åsikter och tankar och kanske inte nödvändigtvis återspeglar Pattaya News Company Limiteds. -=-=-=–=-=-=-=-= Alfie Bob: Om det ökar turisten $ till Thailand så varför inte. Du måste tänka på allt, inte bara dig själv. -=-=-=-= Chris M:
Får mig att skratta när folk säger "nej" Varför? Kanske vill de inte ha platsen full av turister vilket är märkligt då de i grunden är turister själva.
Pattaya finns till för att tjäna pengar på besökare, det är inte en industristad så ju fler som besöker desto bättre är det för affärer i Pattaya.
-=-=-=–=-=-
Jan A:
Min enda fråga är, vad har Pattaya att erbjuda till cirka 2000 till 5000 passagerare, annat än promenadstråk, bargator etc etc. Det finns inget här som skulle locka denna typ av volym av välbärgade människor.
Phuket får också fartyg redan på regelbunden basis men har definitivt något att erbjuda. Den gamla staden är definitivt värd att besöka. Här i Pattaya är det bara barer, barer och några fler barer.
Jag skulle spendera pengarna på något mer turistvänligt.
Att försöka göra Bangkok mer tillgängligt för den här typen av fartyg skulle definitivt betala tillbaka.
-=-=–=-=
Jimmer N:
Gör det till ett kryssningsfartyg som du kan spela på medan du tar en tur runt till Phuket, då ja ????
Jag skulle behöva tro att marknaden alltid letar efter nya destinationer. Ett stort kryssningsrederi skulle vilja ha det partnerskapet.
Några tusen turister låter bra. Jag tror inte att den kalla "kryssningsfartygstypen" skulle vara intresserad av Pattaya ensam. Lägg till en natt på Koh Larn, några dagsturer till trädgårdar, vingårdar, tempel helgedomen och djurparken, sedan går de ombord och avgår.
För att inte tala om kryssningsfartygen som servar jobb medan den besten är vid piren.
-=-=-=-=-=-=
Kevin T: Beach Road behöver en rejäl ansiktslyftning. Det är ett utmärkt läge och ser ghetto ut.
-=-=-=-=-=-=-
Allen P: Visst ta det på. Nong Nooch Garden, Buddha Mountain, rida på elefanter, sanningens helgedom, ladyboyshow, Sriracha Tiger zoo, några thailändska tempel, ta turistguider från Phuket. Försök aldrig, vet aldrig
-=-=-=-=–=-=-
Ray S:
LOL, det är nästan så att utlänningar får komma till tals i dessa frågor.
Kryssningsfartygspassagerare spenderar en hel del pengar så de bör välkomnas. Ignorera horare och pisshuvuden – de kommer förmodligen att vara döda när den saken är byggd ändå.
-=-=-=-=-=-=-=-=-
George S:
Absolut.
Jag är för närvarande på Skottlands västkust och vi har flera kryssningsfartyg i veckan just nu som bara kommer för att besöka en trädgård.
Pattaya har mycket mer att erbjuda än här.
-==-=-=-=-=-=–=
Eugene D:
Det är bra för lokala företag. Kryssningshamnar tenderar att driva upp priserna för lokalbefolkningen och andra turister. Mycket beror på hur länge fartyget lägger till på vilka aktiviteter och destinationer turisterna kan besöka. Jag tror också att lokala företag kommer att anpassa sina affärsmodeller till de nya affärsmöjligheter som kryssningsfartyget ger.
-=-=-=-=-==–=-=-
Flemming R:
Ett kryssningsfartyg kommer bara att lägga till i några dagar.
Jämfört med kostnaden för att bygga en terminal finns det bättre sätt att locka fler turister.
Planen jag har sett skulle riva walking street helt och göra det mycket svårare för simmare, jetski,s och speedbåtar.
-=-=-=-=–=-=-=-
Derek F:
Efter att ha kryssat i många år och besökt Laem Chabang ett antal gånger, är det bara en låg andel som kommer till Pattaya, majoriteten av passagerarna åker till Bangkok. Att sätta upp infrastrukturen för en terminal är inte som att kasta upp en butik, det är ett enormt komplex. Pengarna skulle spenderas mycket bättre på att färdigställa det du har t.ex. vägar, dränering osv.
-=-=-=-=–=-=–=-
John P:
Innan jag bosatte mig här i Thailand kryssade jag mycket
Ett kryssningsfartyg skulle bara tillbringa cirka 10 timmar i hamn. I huvudsak skulle passagerarna åka på en organiserad rundtur. Det finns tillräckligt många platser att besöka för att rymma ett kryssningsfartyg. Och genomslaget skulle vara att fler attraktioner skulle öppna upp
Men som vissa har sagt måste de påbörja och avsluta de projekt som har påbörjats och inte avslutats
-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Nontiya P: Bara outbildade hjärnlösa människor vill ha dem, Europa vill inte ha dem längre nära storstäder, föroreningarna är fantastiska..
-=-=-=-=-=-=-
Andrew M:
Har jag missat något eftersom alla antar att ett kryssningsfartyg från någonstans kommer att stanna här?
Jag läste den och tänkte tvärtom och tror att kryssningsfartyget börjar sin kryssning härifrån. Så thailändska människor och ex-klappar såväl som turister kan gå ombord på ett fartyg i Pattaya och kryssa någon annanstans.
-=-=-=-=-==-=
Fred B:
Nej, det stöder jag inte. Det kommer att höja priserna på allt och få fler rip-offs än det redan finns. Speciellt när de kommer till stranden för att handla eller göra något annat för att de har lite pengar att spendera. Och Pattaya har ingen infrastruktur. Endast små sois med massiva trafikstockningar överallt. De är långt ifrån att kunna ta emot den typen av turism.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Vill du uttrycka din åsikt? Skicka oss ett meddelande till Editor@thepattayanews.com. Vi kommer snart att ha en helt ny TalkBack, håll utkik!

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/