Medical Bytes Thailand: No 92 “TITâ€

dav

Följande är en pågående serie av läsargästartiklar av Doc Martyn från Buriram Medical Club. Hans åsikter är hans egna.

1.      Jag har ägt flera motorcyklar under de senaste 50 åren, inklusive en Triumph Bonneville, en Honda Blackbird, 3 Kawasaki Ninja ZX12s, en Goldwing och en Triumph Rocket 111. Men min nuvarande cykel, en Ducati XDiavelS , är min favorit; se bild 1.

2.      Med sin spaljéram, sin låga tyngdpunkt och sitt 24 cm bakdäck är cykeln en fröjd att köra. 1262cc V tvillingmotorn har två kraftband och producerar ett enormt vridmoment som gör cykeln både snabb och rasande.

3.      För ett par månader sedan åkte jag Ducati från Buriram till Pattaya, en 450 km lång resa. Under resan ramlade tyvärr bakvakten, som bär registreringsskylten, se bild 2, av och försvann, se bild 3.

4.      Jag återvände till Buriram i min bil för att beställa en ersättningsskylt. Registreringen för cykeln var på väg. Folket i Buriram Department of Transport vägrade att beställa skylten tills Pattaya DOT kontrollerade cykeln, den var 5 år gammal, och registreringen var betald.

5.      Pattaya DOT vägrade att kontrollera cykeln och förnya registreringen. ‘Ingen kan göra’. Jag var tvungen att lämna tillbaka cykeln till Buriram. Jag var orolig. Cykeln var inte registrerad och inte heller trafikduglig. Jag var ovillig att använda transport; en stor cykel som min kanske inte kommer fram! Sedan mindes jag ordspråket; ‘När i Thailand gör som thailändarna gör’. Så jag cyklade tillbaka till Buriram.

6.â Â Â Â Vid Buriram Dot involverade den 5-åriga kontrollen av cykeln stenciling ramnummer på en längd på målarens kantband, som sedan fastnade vid mitt ansökningsformulär. Det gjordes ingen utsläppskontroll. Och trots att den inte hade någon nummerskylt, inga blinkers, inget stoppljus och inget däckskydd, seglade eller åkte cykeln igenom testet. Jag samlade in cykelns uppdaterade registrering.

7.      Ansökan om en ny nummerskylt krävde den gröna boken och många blanketter som skulle undertecknas. Mottagningen begärde då mitt pass och visum, som jag tyvärr hade lämnat i Pattaya. Jag bad min sambo att fotografera mitt pass och visum och skicka dem på Line. När jag väl hade laddat ner och skrivit ut på det lokala kaféet insåg jag att bilderna var av mitt australiensiska pass, som jag inte hade använt sedan 2017. Det innehöll endast 3-semestertillstånd. Mitt pensionsvisum fanns i mitt brittiska pass. Jag sa inget. Alla blanketter var noggrant inspekterade, stämplade och godkända! Jag återvände till Pattaya.

8.      På två dagar hade jag åkt över 900 km i ohyggliga hastigheter, hemresan tog drygt 4 timmar. Under resan passerade jag en poliskontroll och en polisens hastighetskontroll, utan incidenter. Som 50 % av thaicyklarna har min Ducati inga bakre blinkers eller bromsljus, och inte heller en nummerskylt; det är en fullblods thaicykel, som skulle tas bort från vägen i väst. Men ingen verkar bry sig eftersom †TIT†; Detta är Thailand.

 

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/