Nattställen på U-Tapao flygplats får grönt ljus för att fungera 24 timmar om dygnet, Pattaya ingår inte

Nationellt —

Den thailändska regeringen har klargjort att det nyligen beviljade tillståndet för nöjesställen att fungera dygnet runt i U-Tapao International Airport & Eastern Airport City Project inte sträcker sig till närliggande områden som Pattaya och Rayong.

Vice regeringens taleskvinna Traisuree Taisaranakul klargjorde detta söndagen den 27 augusti och betonade att inrikesministeriets senaste meddelande i Royal Gazette uteslutande gällde de angivna platserna inom U-Tapao flygplatskomplex.

Traisuree betonade att de utökade öppettiderna endast gällde inom gränserna för flygplatsen U-Tapao och området Eastern Airport City. Hon förklarade vidare att anläggningar utanför dessa områden som i Pattaya och Rayong skulle fortsätta att fungera enligt de befintliga bestämmelserna om normala öppettider, med stängningstider inställda antingen vid midnatt eller 2:XNUMX.

Eastern Airport City Project omfattar 6,500 XNUMX rai land inom U-Tapaos flygplatsområde. Beslutet att tillåta dygnet-runt-verksamhet syftade till att tillgodose flygverksamhet som är i drift kontinuerligt, främst för passagerare mellan flygningar för att ta en drink på flygplatsens lounger och barer. En liknande regel finns för Suvarnabhumi flygplats i Bangkok-området.

Projektet är en del av ett initiativ för att uppgradera flygplatsen U-Tapao, vilket positionerar den som landets tredje stora internationella kommersiella flygplats vid sidan av flygplatserna Don Mueang och Suvarnabhumi.

Med planer på en höghastighetsjärnväg som förbinder de tre flygplatserna, siktar Thailand på att tillsammans betjäna upp till 200 miljoner flygpassagerare årligen. Denna ambitiösa strävan kommer att stärka den östra ekonomiska korridorens status som en kontaktpunkt för riktade industrier och företag.

U-Tapao International Airport & Eastern Airport City Project inkluderar passagerarterminaler, ett handels- och landtransportcenter, ett center för underhåll och översyn av flygplan, en frihandelszon, ett lastkomplex och ett utbildningscenter för flyg. Projektets omfattande omfattning överensstämmer med Thailands vision för att förbättra sin flyginfrastruktur och ekonomiska utsikter i regionen.

Samtidigt leder denna senaste utveckling till debatter i Pattaya om huruvida nöjesställen i staden också ska tillåtas att fungera dygnet runt för att stödja turism.

De som inte håller med påpekar att eftergiften på öppettiderna bara kommer att leda till fler problem som trafikolyckor, våld och buller.

Å andra sidan hävdar de som stöder åtgärden att den kommer att stärka den lokala ekonomin avsevärt. De tror också att staden redan är van vid sena fester och att de problem som oppositionen åberopar är hanterbara. De säger också att särskilt utländska turister inte är vana vid att gå hem vid midnatt och att regelbundna tidiga avstängningar och räder skadar bilden av en livlig turiststad.

Pattaya City Poramese Ngampiches har tidigare sagt att staden skulle behöva noggrant överväga för- och nackdelarna med att lagligt tillåta arenor att fungera när som helst och om det hände skulle det behöva noggranna zonindelningsrestriktioner och eftertanke i varje förslag.

Prenumerera
Sikta Tanakorn
Den lokala nyhetsöversättaren på The Pattaya News. Aim är en tjugofyraåring som för närvarande bor i Bangkok. Intresserad av engelsk översättning, berättande och entreprenörskap, tror han att hårt arbetande är en oumbärlig del av varje framgång i den här världen.