Den arkitektoniska kontroversen över thailändsk hyllning till Angkor Wat

Av gästskribenten Thomas Sinclair, redaktör för Pembrokeshire Herald i Wales. Kolla in dem här.

I Buriram-provinsen väcker byggandet av ett tempelkomplex vid Wat Phu Man Fah en subtil men ändå potent diplomatisk kontrovers med grannlandet Kambodja. Anklagelser om att templet försöker replikera det vördade Angkor Wat har placerat båda nationerna på en försiktig väg, i syfte att bevara sitt kulturarv och bilaterala relationer.

Sedan 2021 säger det kambodjanska ministeriet för kultur och konst att det har övervakat byggaktiviteterna vid Wat Phu Man Fah, efter oro och vädjanden från dess medborgare över den potentiella arkitektoniska imitationen av Angkor Wat, som har funnits med på UNESCO:s världsarvslista sedan 1992. XNUMX och är emblematisk för Kambodjas nationella identitet. Frågorna lyftes fram på ett framträdande sätt och mobiliserades genom kampanjer i sociala medier som #SaveAngkorWat, som förkroppsligar en äkta oro för bevarandet av det nationella arvet.

För att ta itu med dessa farhågor genomförde det kambodjanska kulturministeriet flera åtgärder, främst med diplomatiska diskussioner med de thailändska myndigheterna, för att navigera i denna känsliga fråga på ett klokt sätt. Kambodjanska tjänstemän har uttryckt ett ståndaktigt engagemang för att bevara deras förfäders arv och att använda alla genomförbara medel för att konfrontera och lösa denna fråga. Detta tillvägagångssätt omfattar "diplomatiskt engagemang, tekniska verifikationer, direkta platsinspektioner och efterlevnad av både nationella och internationella rättsliga ramar", som det står i ministeriets meddelande.

Experter inspekterade och förhandlade med en stark hållning mot alla försök att efterlikna Kambodjas nationella symboler, och experter skickades till Wat Phu Man Fah-platsen och avslöjade att ingen ytterligare konstruktion hade skett sedan den första upptäckten av problemet.

Sum Mab, talesperson för ministeriet, underströk att ett klokt och metodiskt tillvägagångssätt, som kombinerar vaksam övervakning och diplomatiska engagemang, har varit grundpelaren i deras strategi sedan 2021. Trots förfrågningar har de arkitektoniska planerna för den utvecklande strukturen inte tillhandahållits av den thailändska sidan , vilket gör detaljerade utvärderingar av den arkitektoniska sken för närvarande omöjliga.

Ur ett akademiskt perspektiv erkänner historieläraren Sambo Manara den passionerade reaktionen från kambodjaner, särskilt ungdomar, vilket accentuerar en uppriktig oro för det nationella arvet. Ändå förespråkar Manara för mätta och hänsynsfulla reaktioner för att undvika potentiell skada på diplomatiska förbindelser mellan Kambodja och Thailand. Han noterar att Angkor Wat-kopior finns i olika länder, inklusive Frankrike, Kina och Japan, och den nuvarande konstruktionen i Thailand ger inte en sann replikering av Angkor Wat, särskilt eftersom den fortfarande pågår och saknar en heltäckande granskning.

Manara tar fram en tankeväckande synpunkt och betonar att andra nationers beundran och rekreation av Angkor Wat kan uppfattas som en delad uppskattning av det kambodjanska arvet, förutsatt att det inte sprider historiska felaktigheter. Han uppmuntrar ett proaktivt tillvägagångssätt och föreslår att kambodjaner bör "sikta på att studera och visa upp Angkor Wat för världen" i stället för rent reaktiva ställningstaganden.

I detta komplicerade och delikat balanserade scenario kommer de handlingar och dialoger som vidtagits av både Thailand och Kambodja under de följande månaderna att på ett avgörande sätt påverka lösningen av den arkitektoniska kontroversen, vilket potentiellt skapar en väg mot ömsesidig kulturell respekt och diplomatisk harmoni.

Prenumerera