Thailändska studenters prestationsnedgångar i PISA 2022, lägsta poäng på 20 år

Nationell-

Den 6 december 2023 avslöjade Thai Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology (IPST) offentligt ett resultat av 2022 Program for International Student Assessment (PISA) för 15 år i att Singapore rankades nummer ett i alla färdigheter på läsning, matematik och naturvetenskap, samtidigt visade thailändska elever sämre poäng i alla färdigheter.

PISA grundades av Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) för att utvärdera elever i åldern 15 år vart tredje år från 3 länder.
Studenter från Macau, Taiwan, Japan, Sydkorea och Estland rankades bland de 10 bästa i alla färdigheter på 2022 års PISA inklusive matematik, naturvetenskap och läsförmåga. De genomsnittliga poängen i 2022 års PISA visade dock att elevernas kompetens i OECD-länder/ekonomier har sjunkit i en aldrig tidigare skådad takt.

KÄLLA: OECD

Samtidigt hade thailändska studenter de lägsta poängen på 20 år i naturvetenskap, matematik och läsförmåga.

Surasak Phancharoenworakul, biträdande utbildningsminister, avslöjade offentligt att de möjliga orsakerna till de minskande antalet PISA var biverkningarna av covid-19-låsningar och skolnedläggningar, som varade i nästan två år totalt, och ett pågående ojämlikhetsproblem i Thailand, särskilt när tillgången till teknik kanske inte är heltäckande. Detta var ett betydande problem under Covid-19-krisen eftersom även om många internationella studenter och några thailändska folkskoleelever kunde lära sig på distans hemifrån, gick andra landsbygdselever och de som saknade elektronisk utrustning på grund av ekonomiska medel i princip inte i skolan på två år .

Surasak betonade att för nästa PISA 2025 lovade thailändska myndigheter att hitta en lösning för att förbättra PISA-resultaten. Herr Srettha Thavisin, Thailands premiärminister, är också orolig över resultatet av PISA och uppmuntrar relevanta myndigheter att hitta en positiv slutsats angående de lägre utvärderingsresultaten, sade Surasak.

Thailändska nätanvändare på sociala medier har haft en mängd olika kommentarer och förslag på nyheterna, med många som säger att även om ungefär två år av Covid-19-relaterade skolstängningar verkligen inte hjälpte elevernas prestationer, att de också kände den övergripande kulturen och skolstrukturen behövde förändras drastiskt i Thailand som helhet för att få verklig effekt och positiv förbättring.

Några av de vanligaste teman i kommentarer på nätet var att nätanvändare ansåg att thailändsk läroplan i skolor var alltför fokuserad på upprepning och försök att påverka elevernas synpunkter på vissa nationalistiska, historiska och kulturella ämnen kontra fokus på att lära sig grundläggande färdigheter som språk, läsning, matematik, vetenskap, problemlösning, livskunskaper och mer.

Vissa nätanvändare skyllde också på problem i det thailändska utbildningssystemet på bristen på individuellt lärande och att de insåg att olika människor har olika sätt att ta till sig information, istället för att fokusera på en helhetssyn.

Under tiden, som nyligen beordrades av den thailändska inrikesministern Anutin Charnvirakul, skulle fokus på ytterligare undervisning i thailändsk kultur, thailändsk historia, lära sig om kungafamiljen och liknande ämnen utökas i den nuvarande thailändska skolplanen.

Prenumerera
Kittisak Phalaharn
Kittisak har en passion för outgoing hur tufft det än blir, han kommer att resa med en äventyrlig stil. När det gäller hans intressen för fantasy är detektivgenrer i romaner och sportvetenskapliga böcker delar av hans själ. Han arbetar för Pattaya News som den senaste skribenten.