Pattaya, Thailand-
Pattaya News-teamet gick nyligen igenom vår bevakning av olyckor under den senaste månaden, oktober, eftersom det även för oss har verkat att våra team har varit ute mycket efter olyckor i Chonburi- och Pattaya-området.
Vi har tidigare diskuterat varför vi täcker olyckor här på The Pattaya News, trots att vissa verkar känna att det "inte är nyheter" eller händer varje dag. Du kan ta en titt på den redaktionen här:
För oktober hade Chonburi från vår bevakning 23 döda och 39 skadade. Det mesta av detta var utanför självaste Pattaya, i Banglamung, Si Racha eller Nongprue. Naturligtvis blir inte varje enskild olycka registrerad eller rapporterad, men när vi åker tillsammans med lokala Sawang Boriboon räddningsarbetare tenderar vi att se de flesta av dem i första hand. Majoriteten av olyckorna involverade alkohol, var sent på natten och involverade motorcyklar. I de flesta av de dödsrelaterade olyckorna var det brist på hjälm och hastighet var en faktor.
För att vara rättvis har polisen utökat kontrollpunkterna i själva Pattaya och antalet olyckor faktiskt i staden, som inkluderar Jomtien, var väldigt, väldigt lågt. Men när du väl kommer ut till Banglamung, Si Racha och landsbygden i Chonburi är det en helt annan historia.
Vi skrev i går att myndigheterna skapar en videotävling i hopp om att övertyga folk att bära hjälmar, men det här kommer troligen inte att vara en långsiktig lösning.
Vad som är ännu mer häpnadsväckande med dessa siffror är att med bristen på utländska turister på grund av Covid-19-pandemin har antalet trafikolyckor vi har sett faktiskt ökat jämfört med minskat nyligen. Ni som är vanliga läsare har också kommenterat detta. Kanske, som vissa anspelar på, beror det på de tomma vägarna i området och mindre trafik som inspirerar en del att köra fortare.
Därför vill vi ha din åsikt. Hur kan detta problem kontrolleras bättre? Hur kan samma nivå av brådska och betydelse som Covid-19 har i Thailand också tillämpas på trafikolyckor? Pattaya News-teamet vill hjälpa till att lösa detta problem som dödar och lemlästar många av våra lokala invånare dagligen, veckovis och månadsvis och det enda sättet att göra det är att skapa ytterligare medvetenhet om problemet, inte dölja det.
Även om Thailand inför nya lagar för "stora cyklar" är detta, enligt vår erfarenhet av att gå till nästan varje olycka, ett mycket lågt antal av de faktiska fallen. De flesta olyckor innebär att låghastighetscyklar körs fort.
Summan av kardemumman är att många faktorer verkar leda till de dödliga trafikolyckorna och dödsfallen, men hur ändrar vi det? Vi vill ha dina åsikter.