Följande är vår exklusiva veckofunktion där vi ställer en aktuell fråga till våra läsare och sedan ger dig en vecka på dig att svara på den på våra olika kanaler, och sammanställer en mängd olika svar och åsikter att presentera.
Förra veckan frågade vi dig följande:
Läsare Talkback: Vilken trafikfara/-område måste åtgärdas MEST i Pattaya/Jomtien-området?
Här är vad ni, våra läsare, hade att säga när våra redaktörer valde ut några av de mest olika svaren för att lyfta fram olika synpunkter. De flesta av våra läsare skyllde problemen på förare överlag och inte specifika vägområden eller förhållanden.
Detta trots att vi sa detta förra veckan: Vi ser olyckor nästan dagligen i Chonburi tyvärr och även om dåliga köregenskaper och fortkörning ofta är en orsak det finns också legitima områden som ofta är farliga eller behöver mer arbete. Vi täckte en av dessa i en trafikrelaterad historia tidigare idag som du kan läsa här som ett exempel. Enligt din åsikt, vilket område lokalt behöver arbete? Det kan handla om ett antal saker som: -Brövligt behöver ett trafikljus/stoppskylt -Område som behöver åtgärda gropar och sjunkhål på vägen -Område som behöver trimmas av träd, buskage etc -U-svängar som bör öppnas/eller stängas -Byggarbetsområde som inte är väl upplyst eller ordentligt skyltat? -Kurvor som behöver mer skyltning, stötfångare eller andra förebyggande åtgärder.
Hur som helst, resultaten är nedan...
Vill du fortfarande höra av dig? Så här gör du:
Låt oss veta i kommentarer, på våra sociala medier eller maila oss på Pattayanewseditor@gmail.com. Kom ihåg att alla kommentarer nedan är läsarens och kanske inte återspeglar dem från The Pattaya News Company Limited.
-=-=-=-=-=–=-=-=-=-=-=-=-=-=
William M-Attitude..Attitude..Attitude. Måste börja på toppen. Alla kommentarer hittills om vägar, ljus och så vidare kan och kommer inte att rätta till grunderna för körning. Många förare har inte pengar till böter men det borde inte avskräcka polisen från sitt ansvar. Jag kan inte säga vad som är prioriteringen, men utbildning är högst upp. Polisen kunde fördubbla eller tredubbla kontrollpunkterna med de lokala poliserna och ändra dem till "Säkerhetsinspektioner" för att kontrollera såväl utrustningen som dokumenten. Alla som upptäcks som minderåriga kommer att häktas och överlämnas till föräldrar eller vårdnadshavare. Den lokala grannpolisen kan börja förtjäna allmänhetens respekt. Inga lampor, ingen bil eller cykel, ingen hjälm, ingen cykel, inget körkort, inga hjul.
-=-=-==-=-
Stephen S-One skulle kunna skriva en avhandling om ämnet som helhet; där körkompetens, efterlevnad och vägsystemsdesign/underhåll är huvudfaktorerna. När det gäller faror i Pattaya-området: Railway Rd bör ha stoppljus vid korsningarna; alla andra korsningar bör ha stoppskyltar; vägljus som ska fås att fungera och alla U-svängkorsningar (utan trafikljus) på Sukhumvit Rd bör blockeras.
-=-=-=-=-=-=-=-
Stan L-Allt ovanstående kommer att göra vägarna till en säkrare mer förarvänlig plats. Tills lagen tillämpas, skolbarn på skotrar 2 3 och 4 upp inga hjälmar även om den regeln verkar ignoreras av alldeles för många. Körkortet ges, det delas inte ut till de som har haft lektioner och genomgått ett rigoröst prov. Tills detta händer kommer ingen väg oavsett hur många trafikljus att vara säker.
PS var är föräldrarna till dessa motorcyklar utan licens inga hjälmförare, var är polisen deras närvaro utanför skolorna skulle vara en början.
-=-=-=—=-=-=-
Chris C-Använder telefon och/drycker under körning
=-=-=-==-=-=-=-
Thomas L-Enforcement av krockhjälmar kommer att rädda många liv
Och strängare körprov
=-=-=-=-=-=-=-=-
Lindsay C-Hej. Tack för möjligheten.