Medicinska bytes Thailand nummer 103: Vad är fel med thailändsk medicin

Följande är en gästartikel från Doc Martyn. Hans åsikter och råd är helt och hållet hans egna och behöver inte nödvändigtvis vara The Pattaya News Company Limiteds. Hans kontaktuppgifter finns i slutet av artikeln.

1. Traditionell thailändsk medicin (TTM) är en samlingsterm för 5 holistiska och naturliga förhållningssätt till hälso- och sjukvård, nämligen: intern medicin, extern medicin, andemedicin, spådom och buddhism. Under århundradena motsvarade utvecklingen av dessa 5 tillvägagångssätt nära utvecklingen av medicin i väst:

Intern medicin: Användningen av örter och kost.

Detta tillvägagångssätt användes i väst innan vetenskapen blev grunden för västerländsk medicin. Behandlingarna förblir naturläkares och alternativa terapeuters domän.

Extern medicin: Manipulering, koppning, massage och extern applicering av örter etc.

Denna form av terapi praktiserades i väst. Det vilar nu i händerna på sjukgymnaster och kiropraktorer.

Andemedicin: Amuletter och Sak Yan tatuering för andligt skydd och hjälp med helande.

Amuletter är till för att skydda mot onda andar.

Amuletter används i väst; radbandspärlor, den allestädes närvarande katolska symbolen för Jesus på korset, den judiska mezuzan som skyddar hemmet.

Sak Yan tatuering, se bild 1. De flesta bartjejer i Thailand är prydda med dessa tatueringar. De återspeglar de tatuerades önskemål; t.ex. lycka, god hälsa etc. När de tatueras av en traditionell thailändsk tatuerare, inkluderar dessa tatueringar en personlig specifik design formulerad från motivets födelsedatum och tidpunkt.

Likaså har väst använt symbolisk tatuering i århundraden.

Spådom: Att söka kunskap om framtiden eller det okända med övernaturliga medel. I väst kallas detta för meditation.

Buddhism: Den mentala hälsogrenen av TTM, se bild 2. Filosofin: En hälsosam tillvaro beror på livets fyra element; Jord, vatten, vind och eld, upprätthålls i perfekt balans och harmoni. Sjukdom uppstår när denna balans går förlorad.

Western vetenskapen stöder inte denna filosofi. Den vetenskapliga processen bygger på reproducerbara bevis, inte filosofiska doktriner. Empiriska bevis har företräde framför teori och logik. Införandet av vetenskap i väst förebådade separationen av TTM och västerländsk medicin.

2. Västerländsk medicin kom först in i Siam 1686. Det första statligt finansierade thailändska sjukhuset, Siriraj-sjukhuset, byggdes 1887. King (Rama V) Chulalongkorn Memorial Hospital stod färdigt 1914 och Chulalongkorn-universitetet etablerades, med dess fakultet för Medicin, 1916.

TTM togs bort från den thailändska medicinska läroplanen 1915.

Med hjälp av de franska och portugisiska regeringarna introducerade kung Prajadhipok (Rama V11, den sista absoluta thailändska monarken, 1926-1935) primärvård i västerländsk stil i Thailand. Han etablerade över 102 sjukhus, kallade Healing Halls.

Men efter två världskrig, den thailändska revolutionen 1932, Rama V11:s abdikation 1935 och de 10 statskupperna mellan 1947-2014, var tillväxten av västerländsk medicin i Thailand, förståeligt nog, långsam.

3. Det finns två framträdande orsaker till varför thaiutbildade läkares prestationer fortfarande är under nivå:

Orsak 1: Deras medicinska utbildning är begränsad: Med västerländska standarder anses thailändsk medicinsk utbildning vara otillräcklig. Thaiutbildade läkare saknar den grundläggande och nödvändiga utbildningen för att ta en fullständig medicinsk historia och utföra en adekvat fysisk undersökning, en del av medicinkonsten. 91 % av diagnoserna kan ställas på enbart anamnes och undersökning (Ref: JR Hampton: Relativt bidrag från historia, fysisk undersökning och laboratorieutredning till diagnosen och hanteringen av medicinska polikliniska patienter: BMJ, maj 1975.).

Utan ytterligare utbildning och undersökning tillåter inte en thailändsk medicinsk examen en thailändsk läkare att arbeta självständigt i väst.

Om de ges möjlighet söker många thailändska läkare ytterligare utbildning utomlands. Naturligtvis är det mer sannolikt att manliga läkare kan få tillgång till denna utbildning än sina kvinnliga motsvarigheter. Procedurmässigt återvänder de som utmärkta läkare i sin valda disciplin, men de kan sakna konsten att behandla patienten som helhet.

När dessa utomlands utbildade läkare återvänder till Thailand, tenderar de att söka arbete på de stora privata sjukhusen, där de åtnjuter sin Hi So-status, sin medicinska skicklighet och sin Mercedes.

Endast ett fåtal är altruistiska och återvänder till det offentliga systemet varifrån de kom. De som gör det är vanligtvis exceptionella läkare.

Orsak 2: Deras kulturella partiskhet. En betydande del av Thailands tradition vilar i den konfucianska ideologin (Ruism). I Kina Konfucius (Kong Fuzi. 551-479BC), se bild 3, försvarade de fem trosuppfattningarna i hans konfucianism, som inkluderade begreppet "ansikte".

Ansikte kretsar kring självförnekelse (självförnekelse) när människorna ger upp sin individualitet för att koncentrera sig på sina plikter mot samhället. Under konfucianismen, efter självförnekelse garanteras subjekten att behandlas med vänlighet och respekt av alla. I denna filosofi förverkligas lycka inte genom personlig framgång och materiella nöjen, som i väst, utan genom mänskliga ting; komma överens med sig själv, sin familj och sin gemenskap.

6. Konfucius sa: 'Att tappa ansikte är dåligt', 'Att få någon att tappa ansikte är oförlåtligt'.

Begreppet ansikte är antiintellektuellt och ansikte har fruktansvärda återverkningar.

Enligt John Guthers 'Essays about the East': 'Ansikte betydde att ingen vågade ta en risk, aldrig ta en intellektuell chansning eller ett hugg i mörkret; eftersom misslyckande skulle orsaka ansiktsförlust och därav personlig skam och förlöjligande. Genom att anta en sådan grundsats; det skulle aldrig finnas en kines Thomas Edison, eller en kinesisk Henry Ford eller en kines Albert Einstein'.

7. I modern medicin har ansikte ingen plats. Det är både olämpligt och kontraproduktivt, eftersom otillräckligt utbildade thailändska läkare gömmer sig bakom sin Hi So-status och ansikte, för att aldrig lära av sina misstag.

Ett ytterligare kulturellt problem med thailändska läkare är den thailändska patientens olämpliga vördnad för läkaren: Oftast accepterar thailändska patienter sin läkares medicinska åsikt utan att ifrågasätta och vanligtvis får de inte fråga sin läkare. Sedan följer de flitigt sina behandlingsrekommendationer utan att ifrågasätta.

Men på grund av deras otillräckliga utbildning saknar thailändska läkare nödvändiga färdigheter, vilket gör dem benägna att göra fel.

8. "Vad är det för fel på thailändsk medicin?"

Problem 1: Som sagt, svårigheten som thailändska läkare upplever i den diagnostiska processen är deras brist på utbildning i medicinkonsten. De förlitar sig starkt på vetenskapen om medicin; patologi och radiologiska undersökningar, anledningen till att thailändska läkare ofta innan patienten har satt sig efter sådana förfrågningsformulär. Ändå, som sagt tidigare; 91 % av diagnoserna kan ställas på enbart anamnes och undersökning, vilket eliminerar behovet av vetenskaplig undersökning.

Detta är inte läkarnas fel. Det är felet på deras komprometterade och begränsade utbildning som har blivit regeringens ansvar.

Myndigheterna måste inse denna brist och använda västerländska utbildade läkare för att lära ut läkekonsten. Men det finns ett hinder: Face. Jag har erbjudit mina tjänster gratis men mina erbjudanden har förbisetts.

Problem 2: Kulturell partiskhet: Den thailändska regeringen är starkt förlagd till medicinsk turism. Både thailändska patienter och internationella patienter kommer inte att få den kompetenta och adekvata medicinska vård de förtjänar förrän thailändska medicinska skolor producerar läkare som sätter åt sidan den 2500 år gamla konfucianismens filosofi.

Post scriptum: För Din information, Jag har inkluderat den hippokratiska eden, antagen av väst, och Vejjavatapada-eden, avlagd av buddhistiska läkare. Båda ederna formulerades i eller kring den 3rd Århundrade f.Kr. Det finns en betydande skillnad.

Den hippokratiska eden, omkring BC 3rd århundrade:

Jag svär att efter bästa förmåga och omdöme uppfylla detta förbund:

"-Jag kommer att respektera de svårvunna vetenskapliga vinsterna hos de läkare i vars steg jag går, och gärna dela sådan kunskap som är min med dem som ska följa.

-Jag kommer att tillämpa, till förmån för de sjuka, alla åtgärder som krävs för att undvika de där tvillingfällorna av överbehandling och terapeutisk nihilism.

-Jag kommer att komma ihåg att det finns konst för medicin såväl som vetenskap, och att värme, sympati och förståelse kan väga tyngre än kirurgens kniv eller kemistens drog.

-Jag kommer inte att skämmas för att säga "jag vet inte", och jag kommer inte heller att underlåta att kalla in mina kollegor när någon annans kompetens behövs för en patients tillfrisknande.

-Jag kommer att respektera mina patienters integritet, för deras problem avslöjas inte för mig som världen kanske känner till.

-Särskilt måste jag trampa försiktigt i frågor om liv och död. Om det ges mig för att rädda ett liv, allt tack. Men det kan också ligga inom min makt att ta ett liv; detta fantastiska ansvar måste mötas med stor ödmjukhet och medvetenhet om min egen svaghet.

-Framför allt får jag inte spela på Gud.

-Jag kommer ihåg att jag inte behandlar ett feberdiagram, en cancersjukdom, utan en sjuk människa, vars sjukdom kan påverka personens familj och ekonomiska stabilitet. Mitt ansvar inkluderar dessa relaterade problem, om jag ska ta hand om de sjuka på ett adekvat sätt.

-Jag kommer att förebygga sjukdomar när jag kan, för förebyggande är att föredra framför att bota.

-Jag kommer att minnas att jag förblir en medlem av samhället, med särskilda förpliktelser gentemot alla mina medmänniskor, både sinne och kropp och de sjuka.

-Om jag inte bryter mot denna ed, må jag njuta av livet och konsten, respekterad medan jag lever och bli ihågkommen med tillgivenhet därefter.

-Må jag alltid agera för att bevara de finaste traditionerna i min kallelse och må jag länge uppleva glädjen att hela dem som söker min hjälp."

Vejjavatapada, den buddhistiska läkarens ed, cirka 3 fvtrd århundradet, är en ed som ska tas av buddhistiska läkare och andra yrkesverksamma som arbetar med sjuka:

Herren sa: "Hälsa är den största vinsten." Han sa också: "Den som vill tjäna mig bör tjäna de sjuka."

Jag tror också att hälsa är den största vinsten och jag skulle tjäna Buddha.

Därför:

(A) Jag kommer att använda min skicklighet för att återställa hälsan hos alla varelser med sympati, medkänsla och uppmärksamhet.

(B) Jag kommer att kunna förbereda mediciner väl.

(C) Jag vet vilken medicin som är lämplig och vad som inte är det. Jag kommer inte att ge det olämpliga, bara det lämpliga.

(D) Jag tjänar de sjuka med ett sinne av kärlek, inte av önskan om vinning.

(E) Jag förblir oberörd när jag har att göra med avföring, urin, kräks eller spott.

(F) Då och då kommer jag att kunna instruera, inspirera, entusiasmera och uppmuntra de sjuka med Undervisningen.

(G) Även om jag inte kan bota en patient med rätt kost, rätt medicin och rätt omvårdnad kommer jag fortfarande att betjäna honom, av medkänsla.

Tillägg: Under de senaste 6 åren har jag som pensionerad läkare bosatt i Buriram erbjudit andra åsikter om alla medicinska frågor. Jag flyttade nyligen till Pattaya. Som i det här fallet, om du bor utanför Pattaya, tillhandahålls telefonkonsultationer. För assistens; vänligen kontakta mig, Doc Martyn, på Facebook eller ring Dao på 095 414 8145.

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN Media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika, men har också bott i Dallas, Sarasota och Portsmouth. Hans bakgrund är inom detaljhandel, HR och driftledning och har skrivit om nyheter och Thailand i många år. Han har bott i Pattaya i över nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser skicka ett e-postmeddelande till Editor@ThePattayanews.com Om oss: https://thepattayanews.com/about-us/ Kontakta oss: https://thepattayanews.com/contact-us/